www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Dennis de Jong biedt de handtekeningen aan Dennis de Jong biedt de Nederlandse handtekeningen aan
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP-Europarlementariër De Jong overhandigt handtekeningen Nederlandse parlementariërs aan Iraans verzet

27-06-2010 • Op 26 juni kwamen in Parijs tienduizenden Iraniërs bijeen om hun stemgeluid te laten horen tegen het Iraanse regime. Aan de bijeenkomst namen ook vertegenwoordigers deel van 23 nationale parlementen en van het Europese Parlement. Voor Nederland was Dennis de Jong, SP-Europarlementariër, aanwezig. Daarbij overhandigde hij aan de voorzitter van de internationale verzetsbeweging, Rajavi, de twee boeken waarin de ondertekende verklaringen waren opgenomen van de meerderheid van Nederlandse Kamerleden en Senatoren. In deze verklaringen roepen zij op de vluchtelingen uit Iran te beschermen in kamp Ashraf, in Irak.

Dennis de Jong op het podium
Dergelijke verklaringen werden wereldwijd door zo’n 3500 parlementariërs ondertekend. De vluchtelingen in Ashraf worden bedreigd door aanslagen vanuit Iran. Hun verblijfplaats, Ashraf, wordt steeds meer afgegrendeld van de rest van Irak, zodat de vluchtelingen in toenemende mate verstoken blijven van elementaire goederen.

Bij het overhandigen van de boeken sprak De Jong zijn waardering uit voor het feit dat Rajavi en haar beweging zich uitdrukkelijk uitspreken voor een geweldloze oplossing. Tegelijkertijd benadrukte hij dat bijna alle partijen in Nederland en in het Europese Parlement zich solidair hebben verklaard met de onderdrukten in Iran.

Bij de bijeenkomst waren zo’n 90.000 Iraanse vluchtelingen aanwezig van over de gehele wereld. Daaronder veel familieleden van de vluchtelingen in kamp Ashraf.

SP Nieuws

Laatste berichten