www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

CPB wil kille competitie tussen leraren

01-06-2010 • Het Centraal Plan Bureau geeft ten onrechte extra punten aan partijen die het voorstel overnemen om leraren te betalen via prestatiebeloning. De 'betere' leraar krijgt dan een bonus bovenop zijn salaris. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk had het CPB zich beter moeten verdiepen in de uitwerking van dit voorstel: "Onderzoek toont aan dat prestatiebeloning in het onderwijs niet werkt. Het idee is afkomstig van een verouderd experiment uit 1995, er wordt tegenwoordig heel anders over geoordeeld."

Van Dijk waarschuwt dat prestatiebeloning leidt tot perverse prikkels: "In de financiële sector zijn medewerkers steeds agressiever geworden in hun verkooptactieken. Berucht is het voorbeeld van een oudere vrouw die een verzekering kreeg aangesmeerd waar ze niets aan had. Prestatieloon voor leraren nodigt uit tot het binnenhalen van de bonus in plaats van het verbeteren van onderwijs."

Volgens Van Dijk pakt prestatieloon in de publieke sector net zo verkeerd uit: "Leraren worden tegen elkaar opgezet. De directie beloont de leraar die goed ligt en weinig kritiek uitoefent. Toen Ronald Plasterk nog minister van onderwijs was, heb ik hem regelmatig gevraagd hoe je goede leraren van slechte moet onderscheiden. Hij heeft die vraag nooit beantwoord, omdat de criteria volstrekt willekeurig zijn. Onderwijs is geen productiewerk. De oerdegelijke wiskundeleraar die leerlingen verder brengt met gestructureerd vakonderwijs, kan in de ogen van de directie saai en ouderwets overkomen. Hij zou daardoor minder kans maken op een bonus dan een leraar die meewerkt aan excursies en innovatie. Maar is die 'innoverende' leraar ook een betere leraar? Onzin natuurlijk, beide leraren hebben een meerwaarde op hun eigen manier."

Van Dijk vindt dat het slecht dat het CPB partijen stimuleert om het prestatieloon in het onderwijs in te voeren: "Er is volstrekt geen bewijs dat het werkt. Sterker nog, het werkt eerder averechts. Het is minstens zo gênant dat partijen als PvdA, GroenLinks en D66 dit klakkeloos hebben overgenomen, omdat ze wisten dat het CPB hiervoor extra punten zou geven. De SP kiest voor investeringen in meer en betere leraren, maar dat scoort niet bij het CPB. Zo werkt prestatieloon: lik de hielen van je baas, en je haalt vanzelf een wit voetje."

SP Nieuws

Laatste berichten