www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europa gaat met Kroes door op doodlopende weg

24-11-2009 • De SP is niet blij met de voordracht van Neelie Kroes door het kabinet. SP-Fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong: “Kroes is een bekwaam vakvrouw, maar ze is ook een marktfundamentalist. De crisis heeft aangetoond dat Europa een nieuwe koers nodig heeft en die gaat er met Neelie Kroes niet komen.”

Dat Neelie Kroes waarschijnlijk straks over media en informatietechnologie gaat, baart de SP extra zorgen. Zij besloot dat de publieke omroep voortaan toestemming moet vragen aan de EU om internetdiensten als ‘uitzending gemist’ aan te bieden. Tweede Kamerlid Harry van Bommel: ´Zelfs de vrijheid van informatie is voor Kroes ondergeschikt aan de vrije markt. Zij toont zich daarmee een keihard liberaal.”

Met de voordracht van Neelie Kroes is bijna de gehele voordracht voor de Europese Commissie bekend. Met waarschijnlijk 12 Christendemocraten en 8 liberalen van de 27 plaatsen in de commissie wordt dit de meest rechtse Europese Commissie ooit. De Jong: “Dat de Europese Commissie straks bestaat uit mensen die de vrije markt niet als oorzaak maar als oplossing voor de crisis zien geeft blijk van een diepe kloof tussen Brussel en de burger. Wereldwijd is het vertrouwen in de vrije markt onder de bevolking nog nooit zo laag geweest.”

SP Nieuws

Laatste berichten