www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Velzen: 'Noodopvang voor asielzoekers moet blijven'

19-11-2009 • SP-Kamerlid Krista van Velzen vindt dat gemeenten het recht moeten hebben om de noodopvang voor asielzoekers open te houden. Staatssecretaris Albayrak wil gemeenten dwingen om deze opvang per 1 januari te sluiten. Dat is een gevolg van de afspraak die tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Albayrak is gemaakt in het kader van het generaal pardon.

Krista van VelzenVan Velzen: ‘Die afspraak is een gedrocht omdat de noodopvang moet worden gesloten voor een groep die niets met het pardon te maken heeft. In deze opvang zitten mensen die rechtmatig in Nederland zijn maar die geen recht op onderdak hebben. Dat is een raar fenomeen; je mag hier wel zijn, maar krijgt geen onderdak en mag ook niet werken. Op deze manier worden mensen gedwongen op straat te overleven met alle gevolgen van dien zoals criminaliteit en uitbuiting.”

Wat de SP betreft moet rechtmatig verblijf daarom betekenen dat er ook recht op opvang is. Van Velzen vindt het daarom terecht dat gemeenten weigeren die mensen op straat te zetten en dus de noodopvang voortzetten.

SP Nieuws

Laatste berichten