www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Geef leraren een stem in Den Haag'

05-03-2009 • Wat gaat goed en wat gaat fout in het onderwijs? Dat is de kernvraag van een groot SP-onderzoek onder leraren in basis- en voortgezet onderwijs.

Jasper van Dijk en Manja Smits

Alle scholen krijgen deze week een vragenlijst toegestuurd, waarin leraren hun mening over het onderwijsbeleid kunnen geven. Waarom?
SP-onderwijswoordvoerder Jasper van Dijk: “De politiek zegt vaak naar de leraren te luisteren, maar als wij met onderwijzers spreken, horen we toch heel iets anders. Er wordt nog steeds veel buiten de leraar om beslist.”

Wat willen jullie van de leraren weten?
“Mijn collega Manja Smits en ik vragen het oordeel van leraren over allerlei zaken, zoals de werkdruk, de klassengrootte, het salaris en de schaalvergroting in het onderwijs. Maar leraren kunnen ook zelf met onderwerpen komen. Het belangrijkste is dat zij nu aan het woord zijn in plaats van politici. Het is veel te lang andersom geweest.”

Kunnen jullie niet gewoon een paar scholen bezoeken?
“Dat doen we natuurlijk ook en dat blijven we doen. Maar dit onderzoek geeft leraren de kans om collectief hun stem te laten horen in Den Haag. Onderwijs is te belangrijk om over te laten aan politici en beleidsmakers.”

Er is vorig jaar een parlementair onderzoek gedaan door de Commissie Dijsselbloem, heeft dat niets opgeleverd?
“In dat rapport werden harde conclusies getrokken, maar in de praktijk gebeurt er te weinig mee. Veel leraren voelen zich nog steeds niet serieus genomen omdat regering, bestuurders en managers doorgaan met het opleggen van allerlei onderwijsbeleid. Over de gevolgen in het klaslokaal wordt te weinig nagedacht. Daarom vragen wij de mening van de leraren zelf, om te voorkomen dat beleid er rücksichtslos doorheen wordt gedrukt.”

In 2003 heeft de SP onderzoek gedaan onder vmbo-leraren. Heeft dat iets opgeleverd?
“Dat was zeer effectief want de regering nam bepaalde aanbevelingen over. Het vmbo werd minder theoretisch en er kwam meer aandacht voor zorgleerlingen. Ook in dit onderzoek zijn de resultaten van grote waarde. Daarom roepen we alle leraren in basis- en voortgezet onderwijs op om de vragenlijst in te vullen.”

SP.nl/onderwijs

De SP presenteert de uitkomsten van het onderzoek in de loop van het jaar aan regering en Tweede Kamer.

SP Nieuws

Laatste berichten