www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dennis de Jong lijsttrekker SP in Europa

21-02-2009 • De partijraad van de SP heeft vandaag de 53-jarige Dennis de Jong uit Rotterdam gekozen tot lijsttrekker voor de Europese verkiezingen die dit voorjaar plaatsvinden. “Nederland wil minder Brussel, en dat kan het beste met méér SP,” stelde hij in zijn dankwoord.

De SP stemde in met de voordracht van De Jong tijdens een partijraad in Amersfoort, het hoogste orgaan van de partij. De Jong zit in het bestuur van de Rotterdamse SP-afdeling. Hij werkt bij het ministerie van Buitenlandse Zaken als speciaal adviseur mensenrechten en bestuur.

Bekijk de toespraak van Dennis de Jong

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

"Waar Europese samenwerking ons allemaal een plezierig en zeker gevoel zou moeten geven, is vaak het tegendeel waar," zei De Jong in zijn toespraak. "Veel mensen denken dan ook: liever een beetje mínder Brussel, en wat meer eigen baas over de dingen die voor ons belangrijk zijn."

"Dat Brussel niet populair is, ligt niet aan de mensen, maar aan Brussel zélf! Er is maar één beweging: méér Brussel. Je geeft een vinger, Brussel pakt je hand. Geef je je hand, dan... Stap voor stap krijgen we steeds meer Brussel en steeds minder Nederland. En dat vooral stiekem, zonder dat een van ons daar echt iets over te zeggen heeft. Dat gaat in tegen ons besef van democratie."

De Jong presenteerde meteen de nieuwe campagneleus: "Nederland wil minder Brussel".

De partijraad, die bestaat uit de voorzitters van alle afdelingen van de SP, stelde ook het verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen vast. De SP hoopt het aantal zetels in het Europarlement te verdubbelen van twee naar vier.

Studio SP