www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer stemt in met onafhankelijke klachtencommissie veteranen

05-12-2008 • De Tweede Kamer heeft met ruime meerderheid een SP-motie aangenomen om te komen tot een centrale, deskundige en onafhankelijke klachtencommissie voor veteranen. Tweede Kamerlid Remi Poppe: “Militairen die op missie worden gezonden kunnen door traumatische ervaringen ernstige mentale klachten oplopen. De nazorg is wat betreft het opvangen van klachten nog volstrekt onvoldoende. Daarin kan nu verbetering komen.”

PoppeMet het huidige systeem van Landelijke Zorgverlening Veteranen krijgen veteranen met een keur van 19 geestelijke zorginstellingen te maken hebben. Een centrale en deskundige klachtencommissie is een belangrijke stap voorwaarts voor veteranen en hun partners.

Poppe: “Door het instellen van een centrale, deskundige en onafhankelijke klachtencommissie komen we een stap dichterbij om de rechtspositie van uitgezonden militairen en veteranen te verbeteren. Nu is het nog zo dat een veteraan vaak van het kastje naar de muur wordt gestuurd omdat er geen eenduidig ‘loket’ is waar hij kan aankloppen met klachten.”

Het CDA en de VVD steunden het voorstel van de SP niet. Opvallend volgens Poppe, omdat deze partijen een hoog aantal militaire missies steunen. “Van deze partijen mag je toch op zijn minst verwachten dat ze ook voor de best mogelijke nazorg zijn voor degene die ze uitzenden.”

SP Nieuws

Laatste berichten