www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
VMBO-ers aan 't werk - Foto:ANP/ Marcel Antoinesse
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: Maak ouderbijdrage echt vrijwillig

06-11-2008 • Uit onderzoek van de SP blijkt dat nog steeds veel scholen verzwijgen dat de ouderbijdrage vrijwillig is. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: “De ouderbijdrage moet altijd vrijwillig zijn en gebonden aan een maximum. Daarmee garandeer je toegankelijk onderwijs.†Van Dijk biedt het rapport donderdag aan staatssecretaris Van Bijsterveldt aan.

Het onderzoek van de SP wijst uit dat er drie problemen zijn met de ouderbijdrage. De ouderbijdrage kan erg hoog zijn, scholen kunnen de ouderbijdrage verplicht stellen of de bijdrage wordt gebruikt voor de betaling van onderwijszaken. Daarnaast komt het voor dat scholen onduidelijk zijn over de regels. Bijna de helft van de scholen laat bijvoorbeeld niet weten dat de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is. “Als de regering onze aanbevelingen overneemt, worden ouders van deze problemen verlostâ€, zegt Van Dijk.

In het rapport worden voorbeelden genoemd van misbruik van de ouderbijdrage. Er zijn scholen die zelfs dreigen met incassobureaus als er niet wordt betaald. Sommige scholen vragen tot 600 euro aan ouderbijdrage. Als de ouderbijdrage niet wordt betaald, kunnen leerlingen van activiteiten worden uitgesloten. “Dit is niet meer uit te leggen. De ouderbijdrage moet een extraatje zijn, niet meer dan datâ€, aldus Van Dijk.

De SP doet de volgende aanbevelingen ten aanzien van de ouderbijdrage:

• Stel een maximum aan de ouderbijdrage (bijvoorbeeld 50 euro)
  • Maak volstrekt duidelijk dat de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is
  • Gebruik de ouderbijdrage niet voor onderwijszaken
  • Geef goede voorlichting en laat de inspectie toezien op de regels
  • Verbied incassobureaus en deurwaarders