www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Agnes Kant Agnes Kant in gesprek met de bezorgde omwonenden en medewerkers van de IJsselmeerziekenhuizen
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Bevolking Flevoland: Ziekenhuizen moeten blijven

01-11-2008 • Ruim 180 bezorgde inwoners van Lelystad en medewerkers van de IJsselmeerziekenhuizen waren vrijdagavond aanwezig bij een door de SP georganiseerde actiebijeenkomst. Agnes Kant: “De toekomst van de ziekenhuizen in Flevoland gaat mensen zeer aan het hart. Ze willen een volwaardig ziekenhuis, dichtbij en publiek. Het is ook niet uit te leggen dat banken met miljarden worden geholpen, maar dat een ziekenhuis dat door mismanagement in de problemen is gekomen, buiten de schuld van het personeel, buiten de schuld van de patiënten en buiten de schuld van de inwoners van Flevoland, aan zijn lot wordt overgelaten.”

Behoud IJsselmeerziekenhuizen

Afgelopen dinsdag presenteerde de commissie Lodewick, dat op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid onderzoek deed, de toekomstperspectieven van de IJsselmeerziekenhuizen. Volgens Lodewick zijn de ziekenhuizen technisch failliet en moet een partij, publiek of privaat, de ziekenhuizen overnemen. De interim-bestuurder Norbert Hoefsmit moet voor 7 november een besluit nemen over de toekomst van de ziekenhuizen. Minister Klink voor Volksgezondheid zei zelf geen zeggenschap meer te hebben over de toekomst van de ziekenhuizen. Agnes Kant: “Het is van de gekke dat de toekomst van de ziekenhuizen in Flevoland in handen ligt van één man: namelijk Hoefsmit, die voor zijn werk een kleine 1800 euro per dag krijgt.”

Behoud IJsselmeerziekenhuizen

De Tweede Kamer debatteert aanstaande donderdag van 14:00 tot 16:30 over de toekomst van de IJsselmeerziekenhuizen. De gemeente Lelystad is van plan met bussen naar de vergadering te komen en actie te voeren voor volwaardige ziekenhuiszorg in Lelystad en in Emmeloord.