www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Rijk moet de ontwikkeling van de OV-Chipkaart overnemen

02-10-2008 • Vandaag werd bekend dat vervoersbedrijf Connexxion zich heeft teruggetrokken uit de gezamenlijke ontwikkeling van de OV-Chipkaart. Voor de SP is dit het zoveelste bewijs dat de ontwikkeling van de huidige Chipkaart volledig vast is gelopen. SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dan ook dat staatssecretaris Huizinga nu eindelijk de volle verantwoordelijkheid moet nemen voor de OV-Chipkaart en daarom het ontwikkelbedrijf van de Chipkaart in eigen handen dient te nemen.

SP Kamerlid Emile RoemerDe OV-Chipkaart wordt ontwikkeld door Trans Link Systems (TLS), een samenwerkingsorganisatie bestaande uit de Nederlandse Spoorwegen, de stedelijke vervoersmaatschappijen uit Den Haag, Rotterdam en Amsterdam en tot voor kort Connexxion. Dit laatste bedrijf stapt nu uit de ontwikkeling omdat ze er geen extra geld meer in willen steken. Roemer; “Ik begrijp de stap van Connexxion wel. Ze verlaten het zinkende schip van de huidige OV-Chipkaart.”

Roemer: “De overgebleven organisaties zijn weliswaar volledig eigendom van de staat, maar staan op grote afstand. Ze moeten marktconform handelen terwijl nu juist zo duidelijk is dat marktpartijen dit project niet aankunnen. De Staatssecretaris moet nu volledige zeggenschap krijgen over de OV-Chipkaart en dus ook over TLS waardoor de kaart eindelijk grondig verbeterd kan worden. Want een OV-Chipkaart komt er alleen als deze reizigersvriendelijk is."

SP Nieuws

Laatste berichten