www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Vertrouwen Schiphol moet hersteld worden

27-09-2008 • De SP vindt dat minister Eurlings er alles aan moet doen om van Schiphol weer een betrouwbare partij voor de omgeving te maken. Nu de bewonersorganisaties uit het overleg over de toekomst van Schiphol zijn opgestapt (de Alderstafel) is duidelijk geworden dat dit vertrouwen er nog steeds niet is. SP-Kamerlid Emile Roemer: "Schiphol moet zich nu eens geen zorgen maken over uitbreidingsmogelijkheden, maar haar energie richten op de relatie met de omgeving. Daar hebben ze nu ook alle tijd voor aangezien momenteel een uitbreiding van de luchthaven toch niet aan de orde is."

Emile RoemerOver het huidige vliegstelsel van Schiphol is alom ontevredenheid. Volgens de omwonenden veroorzaakt dit soms onbegrijpelijk veel overlast en Schiphol voelt zich geremd om verder te groeien. Om hier iets aan te doen zijn het Rijk, Schiphol, de Luchtverkeersleiding, lokale overheden en bewonersorganisaties samen gaan praten over de toekomst van de luchthaven. Dit overleg zou komende weken afgerond worden. Aangezien de voorzitter van dit overleg, de heer Alders, wil voorstellen om de wettelijke bescherming tegen overlast te vervangen door afspraken zijn de omwonenden uit dit overleg gestapt.

Roemer: "Met de voorstellen die er nu liggen worden een miljoen mensen in de regio Schiphol vogelvrij. Dit is dan ook niet te accepteren. Verkeersminister Eurlings wees er altijd op hoe goed het is om er gezamenlijk met de omwonenden uit te komen. Nu dit niet lijkt te lukken, kan Eurlings niet anders dan een pas op de plaats maken met de luchthaven. Verdere groei is door de tegenvallende resultaten van dit jaar toch niet aan de orde. Hij moet zijn best doen om van Schiphol nu weer een betrouwbare partner voor de regio te maken." Dinsdag zal Roemer hierover minister Eurlings aan de tand voelen.

Studio SP