www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP steunt protest tegen Actieplan Leerkracht

13-06-2008 • Het Actieplan Leerkracht van minister Plasterk van Onderwijs schiet ernstig tekort. Daarom steunt de SP de ludieke actie van Leraren in Actie vandaag om 16.00 uur op het Plein in Den Haag. “Plasterk komt pas in 2020 met één miljard voor onderwijs. Ook blijven de schoolmanagers grotendeels bepalen welke leraar een loonsverhoging krijgt. Daarmee wordt het lerarentekort niet opgelost”, aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk.

Minister Plasterk beloofde vorig jaar om het advies van Rinnooy Kan uit te voeren: één miljard extra om het lerarentekort te bestrijden. Minister Bos van Financiën wilde echter niet te hulp schieten, waardoor het plan pas in 2020 volledig wordt uitgevoerd. Tot die tijd zal een selecte groep leraren in hogere schalen komen. Wie dat zijn, wordt vooral door schoolbestuurders bepaald. Vanaf 2014 komt er prestatiebeloning. De jaarlijkse automatische periodiek vervalt. Veel leraren verzetten zich daartegen middels een protestactie. Zij willen geen willekeur en vriendjespolitiek.

Van Dijk: “Het actieplan bevat enkele verbeteringen, maar het is niet meer dan een halve stap. De hoge werkdruk moet echt omlaag om genoeg nieuwe leraren aan te trekken. Dat zit er niet in met dit plan, daarom steun ik
de Leraren in Actie. Zij laten 1000 ballonnen op in het kader van de gemiste kansen. Iedereen met een hart voor onderwijs is van harte welkom.”

SP Nieuws

Laatste berichten