www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onderzoek ouderbijdrage scholen op verzoek SP

20-05-2008 • Er komt een onderzoek naar de hoogte van de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage in het onderwijs. Dat heeft staatssecretaris Dijksma toegezegd in antwoord op vragen van SP-Kamerleden Jasper van Dijk en Nathalie de Rooij. Aanleiding was het zoveelste bericht dat bepaalde scholen honderden euro’s aan ouderbijdrage vragen. Dat leidt tot een tweedeling, want niet alle scholen melden dat de ouderbijdrage vrijwillig is.

Uit eerder onderzoek van de SP blijkt dat 35 procent van de scholen niet aan de ouders meldt dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Ook wordt de ouderbijdrage gebruikt voor het onderwijs, terwijl het uitdrukkelijk moet gaan om extra’s. Van Dijk: “Het is goed dat de onderwijsinspectie gaat onderzoeken hoe het staat met de hoogte van de ouderbijdrage en de mening van de ouders daarover. Maar het beste is om een maximum in te stellen voor de ouderbijdrage, zodat scholen geen kinderen meer kunnen buitensluiten.â€

Staatssecretaris Dijksma weigert de ouderbijdrage vooralsnog te maximeren. Volgens Van Dijk blijft de ouderbijdrage op die manier een middel om leerlingen uit te sluiten, omdat ouders dan eerder zullen kiezen voor een school met een lagere ouderbijdrage.

SP Nieuws

Laatste berichten