www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kant ontvangt onderzoeksrapport "Ik wil buiten spelen"

23-04-2008 • Agnes Kant ontving vandaag uit handen van Arnold Vanderlyde, ambassadeur van Fonds Gehandicaptensport, het onderzoeksrapport van de actie “Ik wil buiten spelenâ€. Hieruit blijkt dat Nederlandse gemeenten maar 1,4% van de woonwijken reserveert voor speelruimte, terwijl de norm 3% is. Kant: "Kinderen moeten de ruimte krijgen om te spelen. Dit onderzoek onderstreept nogmaals de noodzaak van onze initiatiefwet waar deze norm wettelijk wordt vastgelegd."

Ik wil buiten spelen

De actie “Ik wil buiten spelen†is een initiatief van Jantje Beton, de Johan Cruyff Foundation, de Richard Krajicek Foundation, Jump (het jeugdfonds van de Nederlandse Hartstichting), het Diabetes Fonds en Fonds Gehandicaptensport. Uit het aangeboden onderzoek blijkt dat gemeenten op dit moment gemiddeld 1,4% van de woonwijken hebben bestemd als speelruimte, nog niet de helft van de 3% de het ministerie van VROM adviseert. Slechts twee gemeenten - Alkmaar en Ameland - halen deze norm wel.

Voor Kant bewijst het onderzoek dat het de hoogste tijd wordt om de norm van 3% wettelijk te regelen. Kant: “Voor parkeerplaatsen, groen en bebouwing bestaan allerlei eisen en voorwaarden. Het is raar dat op dit moment niet is vastgelegd hoeveel speelruimte in een wijk moet komen. Te vaak komt daardoor de parkeerplaats voor de speelplaats en dat moet veranderen." Eerder diende Kant een initiatiefwet in waarin gemeenten verplicht worden om in iedere woonwijk te zorgen voor voldoende speelgelegenheid.

SP Nieuws

Laatste berichten