www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Huizinga verliest vertrouwen van SP

16-04-2008 • Staatssecretaris Huizinga heeft tijdens een spoeddebat over de OV-chipkaart woensdag geen enkele blijk gegeven de regie over de invoering van de kaart terug te willen pakken. Met haar slappe reactie op het opnieuw kraken van de chip is zij het vertrouwen van de SP-fractie definitief kwijt. SP-Kamerlid Emile Roemer: "De vorige keer hebben we haar de keuze gegeven: de regie pakken of inpakken. Nu blijkt die kaart nog onveiliger en de staatssecretaris zit erbij en kijkt ernaar. Ons vertrouwen in haar is weg."

OV-flopkaartVorige week werd duidelijk dat de huidige chipkaart makkelijk te kraken is. Volgens Roemer was dat de nekslag voor de nu gebruikte chip en moet die vervangen worden. De staatssecretaris heeft echter in reactie op het bericht over het kraken van de kaart alleen gezegd dat zij met de vervoerders in gesprek gaat over de toekomst. “Na iedere flater met de kaart geeft Huizinga het nieuws door aan de producent en de vervoerders, maar ze vertikt het zelf de regie te pakken in het proces. In de ogen van de SP is dit geen staatssecretaris, maar een staatssecretaresse”, zegt Roemer.

Roemer wees erop dat duizenden kaarten binnen een dag gekopieerd kunnen worden en dat de reiziger dan geconfronteerd wordt met een geblokkeerde kaart. “Dat is lekker voor de klantacceptatie. Uit een peiling in dagblad Metro blijkt dat ruim 80 procent geen vertrouwen meer heeft in de chipkaart. Dat is doodzonde, want de SP wil dat er een goede en veilige chipkaart komt”, aldus Roemer. “Maar met een waardeloze beveiliging en een initiatiefloze staatssecretaris gaat dat lang duren, vrees ik.”