www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Verkoop NUON-aandelen door Amsterdam is onverantwoord

18-03-2008 • SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft in het mondelinge vragenuurtje minister Van der Hoeven aan de tand gevoeld over de onverantwoorde verkoop van aandelen NUON door de gemeente Amsterdam. De CDA-minister gaf aan een eventuele verkoop op dit moment onverstandig te vinden, maar vindt dit uiteindelijk de verantwoordelijk van de gemeente zelf. Jansen: “De minister geeft mij dus eigenlijk gelijk, maar blijft gewoon op haar handen zitten. Onbegrijpelijk.”

Paulus JansenHet gemeentebestuur van Amsterdam kondigde vorige week aan haar aandelen NUON in de uitverkoop te willen doen. Een doemscenario voor Jansen, die vindt dat energiebedrijven in publieke handen moeten blijven: “Energiebedrijven moeten zich richten op het leveren van energie voor een fatsoenlijke prijs aan de Nederlandse consument. Als de aandelen in handen komen van buitenlandse investeerders is de kans groot dat ze zich vooral bezig gaan houden met buitenlandse avonturen en zo groot mogelijke winsten. Het belang van de consument is voor hen hoogstens bijzaak.”

Jansen kreeg voor zijn pleidooi aan gemeenten en provincies om de aandelen niet te verkopen bijval van onder andere de fracties van CDA, PvdA en GroenLinks. Jansen: “Opmerkelijk genoeg steunden deze fracties allemaal de Splitsingswet, waarin wordt geregeld dat de leveringstakken van de energiebedrijven worden geprivatiseerd. Daarmee gaven zij de lagere overheden een vrijbrief aan om met hun aandelen te doen wat ze willen. Hun opstelling is dus uitermate hypocriet.”

SP Nieuws

Laatste berichten