www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Huizinga heeft zes weken om regie rond chipkaart te pakken’

18-01-2008 • SP-Kamerlid Emile Roemer heeft staatssecretaris Huizinga van Verkeer opgeroepen de regie te pakken in het project ronde de OV-chipkaart. Na een lang debat donderdag beloofde de staatssecretaris binnen zes weken met maatregelen te komen die een goede en betrouwbare kaart garanderen. Roemer: “Ze komt daarmee tegemoet aan onze eisen. We moeten haar nu de kans gunnen orde op zaken te stellen.”

Emile RoemerDirecte aanleiding voor het debat waren de diverse berichten over de kraak van de OV-Chipkaart. Een gedeelte van de beveiliging van de persoonsgebonden kaart werd door Duitse hackers gekraakt en enkele dagen later lieten Nijmeegse studenten zien dat ook de wegwerpkaart eenvoudig te kraken was, waardoor gratis reizen mogelijk werd.

Alle partijen waren het erover eens dat de staatssecretaris zich actiever op had moeten stellen in het project omdat al lang duidelijk was dat er problemen waren. Huizinga kwam in het debat eindelijk aan deze wens tegemoet. Roemer: “Deze week schreef ze nog aan ons dat de bal nu bij de producent ligt, maar donderdag heeft ze beloofd te zorgen voor een goede oplossing. Niet langer wordt alles aan de markt overgelaten. Dat is voor de SP een echte overwinning in vergelijking met de afgelopen tijd.”

De staatssecretaris zegde ook toe in overleg te gaan met de grote steden en de provincies om met een reddingsplan te komen. “Toen wij een paar maanden geleden ons reddingsplan lanceerden vond de staatssecretaris dit overdreven”, zegt Roemer. “Ik ben blij dat ze nu de huidige problemen zo serieus neemt en een reddingsplan ook noodzakelijk vindt. Wel moet dit plan over meer gaan dan alleen de beveiliging; problemen met de poortjes, de afnemende steun van de bevolking en de toenemende kosten moeten ook aangepakt worden.”

Verder pleit Roemer ervoor dat de toegenomen kosten niet afgeschoven worden op de reiziger. Over enkele weken – na het reddingsplan van de staatssecretaris – praat de Tweede Kamer verder over de OV-chipkaart. Dan zal de SP beoordelen of de staatssecretaris ook echt doet wat ze beloofd heeft. Roemer:”Ik ben blij met deze toezeggingen, maar als de staatssecretaris niet echt ingrijpt en de leiding neemt weten we allemaal wie er politiek verantwoordelijk is.”

SP Nieuws

Laatste berichten