www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

NS moet alleen nog toegankelijke treinen aanschaffen

21-01-2007 • De SP vindt dat de NS nog enkel treinen dient aan te schaffen die toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. De NS heeft onlangs een bestelling van 433 miljoen euro voor 200 intercitytreinstellen geplaatst. Voor mensen in een rolstoel zijn deze treinen niet toegankelijk. Deze treinen moeten minstens 30 jaar door ons land blijven rijden. Dit terwijl eerder door de minister beloofd was dat in 2030 het treinvervoer toegankelijk is.

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Vereniging Spierziekten Nederland en Stichting De Ombudsman klagen bij de NS en de minister over de aanschaf van deze intercitytreinen. SP-Kamerlid Emile Roemer vindt deze klacht terecht: “Mensen met een handicap worden steeds meer gestimuleerd om met het openbaar vervoer te reizen, maar kennelijk passen de OV-bedrijven zich hieraan niet aan.”

Verkeersminister Peijs geeft al jaren aan dat pas in 2030 alle treinen toegankelijk kunnen zijn, omdat er een afschrijvingstermijn van 30 jaar is. Roemer: “Het is dan ook onbegrijpelijk dat er nu nog ontoegankelijke treinen komen, want daardoor zal het jaartal van de toegankelijkheid alleen maar nog verder opschuiven. Terwijl 2030 eigenlijk al veel te laat is.”

Studio SP