www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kabinet laat graaicultuur ongemoeid

20-06-2006 • Het kabinet doet helemaal niets om de ongelimiteerde stijging van de topinkomens in het bedrijfsleven tegen te gaan. Dit antwoordde CDA-minister De Geus (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) vandaag op Kamervragen van SP'er Ewout Irrgang. De Volkskrant meldde dat in 2005 de hoogste salarissen in het bedrijfsleven met gemiddeld 10% zijn gestegen. De meeste werknemers kunnen daar alleen van dromen, veel van hen hebben te maken met koopkrachtverlies en worden door diezelfde 'topbestuurders' gemaand hun looneisen te matigen.

IrrgangDat de lonen van de best betaalde bestuurders en managers de laatste jaren zijn verdubbeld is volgens minister De Geus een zaak voor de raden van commissarissen, aandeelhouders en de topbestuurders zelf. Ewout Irrgang wil dat ondernemingsraden voortaan instemmingsrecht krijgen bij het vaststellen van topsalarissen, zodat er geen loonstijgingen plaatsvinden waarvoor in het bedrijf geen draagvlak is. Het kabinet wil echter niets doen om de graaicultuur effectief te bestrijden. Eerder dreigde de regering, mocht de zakkenvullerij aanhouden, met fiscale maatregelen. Dat dreigement blijkt echter geen enkel vervolg te krijgen, van het kabinet mag het graaien ongeremd doorgaan.

SP Nieuws

Laatste berichten