www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Verdrietige dag voor Palestijnen en vredesproces

11-11-2004 • “Met het overlijden van president Yasser Arafat is een verdrietige dag aangebroken voor de Palestijnen en voor het vredesproces,” zegt Tweede-Kamerlid Harry van Bommel. Volgens de SP is het van groot belang dat Nederland op hoog niveau bij de begrafenis aanwezig is. “Arafat geldt als een bevriend staatshoofd en was gesprekspartner van de Nederlandse regering.”

“Het is een verdrietige dag voor de Palestijnen,” stelt Van Bommel. “Zij verliezen de vader van hun gedroomde vaderland. Maar het is ook een verdrietige dag voor het vredesproces. Arafat kon als enige leider namens het gehele Palestijnse volk spreken en het volk bijeenhouden onder de Israëlische bezetting. De interim-leiding wacht de zware taak om onder druk van de huidige omstandigheden radicalisering van een deel van de Palestijnen te voorkomen.”

Yasser Arafat toont Harry van Bommel de gevolgen
van de bouw van de Muur (januari 2004)

Van Bommel bezocht Arafat begin dit jaar samen met SP-senator en schrijfster Anja Meulenbelt in zijn geïsoleerde hoofdkwartier in Ramallah. Arafat deed toen een dringend beroep op de SP om het Nederlands EU-voorzitterschap te gebruiken om de EU een belangrijker rol in het vredesproces te laten spelen. Tevens sprak hij over de afscheidingsmuur die volgens hem uitvoering van de routekaart naar vrede onmogelijk zou maken.

“Arafat geldt als een bevriend staatshoofd en was gesprekspartner van de Nederlandse regering. Aanwezigheid van de minister-president bij de begrafenis zou gezien het Nederlands EU-voorzitterschap en de betrokkenheid van de EU bij de routekaart naar vrede wenselijk zijn. Bovendien is zijn aanwezigheid het enige juiste gebaar van respect naar- en betrokkenheid bij de rouwende Palestijnse bevolking. Gezien de toestand in het land kan ik me echter ook voorstellen dat minister Bot die taak op zich neemt,” stelt Van Bommel.

SP Nieuws

Laatste berichten