www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Peijs blijft ‘wanden des doods’ plaatsen langs HSL

13-07-2004 • Ondanks haar toezegging aan de Tweede Kamer dat er geen nieuwe geluidsschermen geplaatst zouden worden zonder aanpassingen om vogelsterfte te voorkomen, laat minister Peijs de werkzaamheden langs de HSL-Zuid onverminderd doorgaan. SP-Kamerlid Krista van Velzen vraagt om opheldering: “Ik ga ervan uit dat de minister goede redenen heeft, anders kun je spreken van vogelmoord met voorbedachte rade. Het minste wat ze had moeten doen, is de Kamer inlichten over het breken van haar belofte.â€

HSL-geluidsscherm langs A16

Twee weken geleden sprak Peijs met de Kamer over de maatregelen die nodig zijn om te voorkomen dat ook komende jaren duizenden vogels zich te pletter vliegen tegen de doorzichtige geluidswanden langs het HSL-traject. Voor 23 miljoen euro worden de schermen voorzien van een streeppatroon. Om verdere sterfte én onnodige kosten te voorkomen, zegde de minister toe om geen nieuwe onaangepaste schermen meer te plaatsen. Nu blijkt uit waarnemingen dat de werkzaamheden gewoon doorgaan. Van Velzen wil op korte termijn duidelijkheid over de doorlopende werkzaamheden.

Studio SP