www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Nieuwe Wet Financiële Dienstverlening kan beter

28-06-2004 • De SP is blij met de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening, die strengere eisen stelt aan bedrijven op de financiële markten. Het gaat dan bijvoorbeeld om banken, verzekeringsbedrijven, en bemiddelaars. Maar de wet kan volgens de SP nog een stuk beter.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zou producten moeten verbieden die overduidelijk waardeloos zijn. De AFM waarschuwde in 2001 veel te laat dat aandelenlease in negen van de tien gevallen niets zou opleveren. Volgens de SP-fractie zouden producten die in negen van de tien gevallen niks opleveren, niet verkocht moeten worden. Ook stelt de SP voor om ook koopsompolissen en financiële adviseurs onder de nieuwe wet te laten vallen.

De provisie die bemiddelaars ontvangen voor de verkoop van bijvoorbeeld verzekeringen, kan het beste verboden worden. Om te beginnen zou de afsluitprovisie verboden moeten worden. Alleen de doorlopende provisie, die tijdens de looptijd van het contract uitbetaald wordt, zou mogen blijven bestaan. Volgens het wetsvoorstel moeten bemiddelaars slechts duidelijk maken dat zij een provisie ontvangen.

Lees hier de volledige tekst van de schriftelijke reactie.

SP Nieuws

Laatste berichten