www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Rood sein voor de ammoniaktrein

17-05-2004 • Vanochtend lanceerden actievoerders van de SP om 11.30 uur bij station Haarlem Spaarnwoude de campagne ‘Rood sein voor de ammoniaktrein’. De partij voert de komende maanden actie tegen het vervoer van grote hoeveelheden ammoniak door Nederland. Het startschot voor de campagne werd gegeven door SP-Kamerlid Krista van Velzen.

Krista van Velzen geeft het startschot voor de campagne

De SP probeert de komende tijd de mensen die rond het spoor wonen bewust te maken van de gevaren die het ammoniakvervoer met zich meebrengt. Daartoe wordt een speciale krant in een oplage van 80.000 exemplaren verspreid onder de mensen die in de buurt van het spoor wonen. Ook wordt er in de actie een inventarisatie opgemaakt in hoeverre gemeenten een rampenplan hebben klaarliggen en wat de burgemeesters er zelf van vinden.

De ammoniaktreinen rijden van Geleen naar Velsen-Noord, dwars door dichtbevolkte gebieden. Op 17 juni 2003 ontspoorde een ammoniaktrein in Halfweg, waarbij een scheur ontstond. Als toen een ammoniaklek was ontstaan, had dat in de regio honderden levens kunnen kosten. Volgens de SP is er geen noodzaak voor deze transporten en worden de bewoners langs het spoor onnodig blootgesteld aan de risico’s.

Tot 2002 voerde het comité ‘Rood sein voor de chloortrein’ succesvol een soortgelijke actie tegen het onnodige transport van chloor. De initiatiefnemer van deze actie, Vincent Mulder, is tevens betrokken bij de actie tegen de ammoniaktreinen.

• De Ammoniakkrant is hier te downloaden (PDF, 2,2 MB)

SP Nieuws

Laatste berichten