www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Brinkhorst gooit energienet te grabbel

31-03-2004 • De SP is positief over het voornemen van minister Brinkhorst om de energienetten af te splitsen van de energiebedrijven, maar reageert onthutst op de uitwerking van de plannen. Daarin wordt door Brinkhorst gesproken over privatisering van het netwerk. “De netten zijn van landsbelang en mogen niet worden overgelaten aan de grillen van de markt,” stelt Kamerlid Arda Gerkens, woordvoerder Economische Zaken.

Arda Gerkens“De splitsing van netten en leveranciers is van belang om de leveringszekerheid en de kwaliteit van de netten te waarborgen. Met privatisering van die netten bereik je dit juist niet. De netten behoren tot de infrastructuur van ons land. Deze nutsvoorziening mag je niet overlaten aan de grillen van de markt.”

Na 1 januari 2007 kan privatisering volgens Brinkhorst beginnen. Gerkens vindt dat een slecht plan. “De privatisering en liberalisering zijn onzinnig en slecht voor de consument, die speelbal wordt van marktpartijen die minder betrouwbaar zijn dan overheidsbedrijven.” De bewering van Brinkhorst dat hij aan de consument zal denken, vindt Gerkens dan een ook lege huls. “Deze plannen leiden per definitie tot een zwakkere positie van de consument.”

Studio SP