www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Coalitiefracties negeren het feit dat de stekker eruit is

23-10-2002 • De coalitiepartijen willen dat de regering over haar graf heen regeert en de begrotingen behandelt alsof er niets aan de hand is. Volgens de SP is dit onacceptabel omdat nu eerst de kiezer aan bod is. Alle omstreden elementen zouden daarom moeten worden geschrapt. Agnes Kant stelde dit woensdagavond in een Kamerdebat aan de orde, maar ondanks oppositiebrede steun verwierpen de coalitiepartijen haar motie.

"Het is niet zuiver en getuigt van gebrek aan respect voor de kiezer om na je val vanalles door te drukken," aldus financieel woordvoerder Agnes Kant. "Balkenende en de coalitiefracties lijken te zijn vergeten dat ze de tekker er uit hebben getrokken." Vooral VVD’er Gerrit Zalm maakt het nog bonter volgens Kant. "Hij wil het kabinet niet alleen laten doorregeren, maar ook nog gebruik maken van de situatie om eigen punten er door te drukken."

Wat dan wel of niet omstreden is, moet volgens de SP de Tweede Kamer beslissen. Die zal dat per begroting moeten vastleggen. De SP diende een motie met deze strekking in die door zowel de linkse als rechtse oppositiepartijen werd gesteund, maar de coalitiepartijen volhardden.

Studio SP