www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Studeren zonder Organon

06-06-2000

SP-kamerlid Kant vindt dat minister Borst regels moet stellen om financiële belangenverstrengeling tussen de farmaceutische industrie en medische wetenschap en onderwijs te voorkomen.
Zij stelt dit naar aanleiding van het nieuws vorige week dat de auteur van het hoofdstuk over de pil in het vernieuwde leerboek ‘Obstetrie en gynaecologie’ ten tijde van het schrijven adviseur was van Organon, een van de producenten van de derdegeneratiepil. Volgens wetenschappers komt dit hoofdstuk niet overeen met de laatste stand van de wetenschap maar geeft dit de standpunten van de industrie weer.
Over de derdegeneratiepillen woedt nog een hevig debat tussen de medische wetenschap en de industrie. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van de derdegeneratiepil een hoger risico geeft op het krijgen van stolsels in de beenader dan de oudere tweedegeneratiepil. Onderzoek met gunstiger resultaten voor de derdegeneratiepil blijkt meestal gesponsord te zijn door de industrie.
Kant heeft hier minister Borst schriftelijke vragen over gesteld.

Moed College
Studio SP