www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: 'Zijlstra maakt studeren onbetaalbaar'

20-03-2012 • Een paar honderd studenten protesteerden dinsdagmiddag in Nijmegen tegen de hoger onderwijsplannen van staatssecretaris Zijlstra. De demonstratie maakt deel uit van een actieweek die de studentenvakbonden deze week organiseren. SP-Kamerlid Jasper van Dijk sprak de studenten toe.

Jasper van Dijk

'Zijlstra maakt studeren onbetaalbaar door een reeks van maatregelen. Zoals de langstudeerboete, het hoge collegegeld voor de tweede studie en de afschaffing van de basisbeurs voor de masterfase. Studenten willen voorkomen dat hoger onderwijs weer een voorrecht voor de rijken wordt.'

Studentendemonstratie

De studenten zijn optimistisch over de politieke ontwikkelingen bij de PVV en de gammele gedoogconstructie. Zij kijken uit naar nieuwe verkiezingenwaardoor de foute maatregelen van tafel gaan.

Studenten

Woensdag vragen de studenten aandacht voor de afbraak van de OV-kaart door van Amsterdam naar Den Haag te fietsen. Aanstaande vrijdag is om 16.00 op de Dam in Amsterdam een landelijke manifestatie voor hoger onderwijs. Van Dijk: 'Toegankelijk onderwijs is de beste manier om uit een crisis te komen. Ik ben ervan overtuigd dat steeds meer Kamerleden dat inzien.'

SP Nieuws

Laatste berichten