www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

50.000 leraren in actie tegen onderwijsplannen Van Bijsterveldt

06-03-2012 • De Amsterdam ArenA was dinsdagmiddag tot de nok toe gevuld met boze leraren. Met 50.000 man was het de grootste lerarenstaking ooit. De leraren maken zich zorgen om de plannen van minister Van Bijsterveldt van Onderwijs. Zij wil 300 miljoen euro bezuinigen op het 'passend onderwijs', tot groot ongenoegen van de leraren.

Lerarenstaking ArenA

Op het podium uitten verschillende ouders, leraren en leerlingen hun frustraties over de plannen. Eén leerling had een kort maar krachtige boodschap aan Van Bijsterveldt: een rode kaart. Daarnaast hingen door de hele ArenA spandoeken en borden waarop teksten te lezen stonden als 'Dit onderwijs past niet' en 'Elk kind telt'. De Onderwijsbond AOb noemde de staking 'een signaal dat de politiek niet kan negeren'. De SP was met veel vrijwilligers aanwezig om de stakers een hart onder de riem te steken.

Lerarenstaking ArenA

Er werden geen politici op het toneel geduld, maar SP-Kamerleden Emile Roemer en Jasper van Dijk zagen tussen het publiek genoeg mogelijkheid om met de aanwezigen van gedachten te wisselen. Van Dijk: 'Ongelofelijk, hoe veel mensen er vandaag in opstand zijn gekomen. Meer dan 1700 scholen hielden dinsdag de deuren gesloten. Dat geeft aan hoe weinig draagvlak de plannen van de minister hebben. Hopelijk komt zij tot zinnen en schrapt zij deze asociale bezuinigingen.’

Lerarenstaking ArenA

Roemer: 'Als meer dan 50.000 leraren naar de grootste manifestatie sinds jaren komen, dan moet er ook echt iets aan de hand zijn. Deze bezuiniging is desastreus voor het onderwijs.'

Lerarenstaking ArenA

Roemer ontving uit handen van enkele leerlingen uit het passend onderwijs via de luchtpost een petitie om in de Kamer aandacht te vragen voor dit onderwerp.

Dinsdagmiddag wordt in de Tweede Kamer het wetsvoorstel over het 'passend onderwijs' behandeld.

Studio SP