www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Manifest ‘Ziekenhuis dicht bij huis’: Lakens wapperen op het Binnenhof

14-03-2002 • Honderden lakens en evenzoveel actievoerders uit alle windrichtingen; dat was de aanblik op het Haagse Binnenhof vanmiddag. Onder het motto ‘Wie deelt hier de lakens uit?’ demonstreerde het comite “Zorg voor iedereen” – een SP-initiatief – samen met talloze lokale actiecomités, stichtingen, ouderenbonden, gemeenten en huisartsen tegen de kaalslag van de ziekenhuiszorg in Nederland.

Allen hadden het manifest “Het ziekenhuis dicht bij huis” ondertekend, dat vandaag aan de leden van de Vaste Kamercommissie aangeboden zou worden. Dit als steuntje in de rug voor het aansluitende ziekenhuisdebat met de minister. De schaalvergroting, anonimisering, zorgverschraling en afnemende bereikbaarheid van de ziekenhuizen bracht actievoerders vanuit onder meer Kerkrade, Velsen, Alphen, Vlissingen, Oss, Venray, Zeist en Oldenzaal naar Haagse Binnenhof. Veelzeggend waren de spandoeken, t-shirts en hoofddeksels: ‘Els, maak je borst maar nat!’; ‘Alphen moet EHBO met spoed’; ‘Help-help, behoud ziekenhuis Velp’.
Henk van Gerven, woordvoerder van “Zorg voor iedereen” liet er in zijn speech geen gras over groeien: ‘Wij zijn het zat! Minister Borst liet een paar maanden geleden weten, dat ze de verschraling van de ziekenhuiszorg wilde tegengaan. Maar ondertussen dendert de trein van de afbraak gewoon door. Dus luidt de vraag: Wie deelt hier nu eigenlijk de lakens uit? De Kamer, de minister, de zorgverzekeraars? Of de patiënten? Gaan we door op de ingeslagen weg of maken we een keuze voor een goed bereikbare, laagdrempelige ziekenhuiszorg afgestemd op menselijke maat en behoefte?’ Afgaande op de massale bijval kozen de actievoerders duidelijk voor dat laatste. De leden van de Vaste Kamercommissie, onder wie Buijs (CDA), Arib (PvdA) en Kant (SP) namen het manifest vervolgens in ontvangst.
Tijdens het Algemeen Overleg dat volgde, steunde de Kamercommissie de kritiek van de betogers. Onder druk zegde minister Borst toe de zoegnaamde "standstill", de bevriezing van alle plannen om ziekenhuizen te sluiten of functies af te bouwen, te verlengen. Unaniem was de Tweede Kamer in haar standpunt: “Minder mag niet, meer wel.” Het moet afgelopen zijn met de ontmanteling van de kleine ziekenhuizen.

SP Nieuws

Laatste berichten