www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
1voorallen '1 voor allen!' Foto's: Anouk Pross, Harry Oosterveen en Diederik Olders
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Eensgezind protest tegen kabinet

19-09-2011 • De dag vóór Prinsjesdag stond in Den Haag in het teken van protest. Mensen uit de zorg, chronisch zieken, gehandicapten, vakbondsleden, schoonmakers, mensen uit de kunstwereld; ze kwamen bijeen om hun strijdbaarheid te tonen. Het kabinet krijgt meer en meer te maken met een verenigd verzet tegen de onmenselijke bezuinigingen. Emile Roemer: 'Het is geweldig om al deze mensen tezamen op deze demonstratie te zien. Het is hoog tijd dat we de protesten bundelen, en een vuist maken tegen dit kabinet.'

Emile Roemer

Vanaf 's morgens verzamelden allerlei organisaties zich, verspreid over Den Haag. Het comité ‘Walk of shame’ hield een manifestatie op het plein bij de Tweede Kamer. De boodschap: de kabinetsbezuinigingen zijn mensonterend en schaamteloos. SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut sprak de mensen toe: ‘Wij willen geen verdeelde toekomst; wij willen een gedeelde toekomst’. SP-Kamerlid Jasper van Dijk sprak over de bezuinigingen op cultuur: ‘Als je een kwart van het cultuurbudget bezuinigt, wordt cultuur vanzelf een elite-aangelegenheid. En als dit kabinet zo’n hekel heeft aan subisidies, moeten ze eerst eens kijken naar de grootste: de villasubsidie.’ De ‘Walk of shame’ vertrok hierna naar het Malieveld, waar de manifestatie ‘Stop de stapeling’ al begonnen was.

Het kan iedereen overkomen

‘Stop de stapeling’ was georganiseerd door de CG-raad, de vakbonden en kerkelijke organisaties. Zij verzetten zich tegen de stapeling van maatregelen, die bij de zwaksten terechtkomen. Chronisch zieken en gehandicapten krijgen onder andere te maken met het vervallen van het Persoonsgebonden Budget (PGB), het schrappen van arbeidsplaatsen in de sociale werkvoorziening, bezuinigingen op het passend onderwijs, verlaging van de zorgtoeslag en verhoging van het eigen risico. Angelique van Dam, directeur van de CG-raad: ‘De manifestatie is fantastisch. Er zijn naar schatting 10.000 tot 15.000 mensen. Er zijn zelfs mensen in bedden hier naartoe gekomen; een teken dat de mensen het niet meer pikken.' Het is volgens Van Dam meteen ook de laatste grote manifestatie die de CG-raad kan organiseren. Volgende week hoort tweederde van de mensen van de CG-raad dat ze hun baan kwijt zijn wegens bezuinigingen op patiëntenorganisaties. Van Dam: ‘Zelfs de stém van de mensen met beperkingen wordt wegbezuinigd.’

In een grote tent op het Malieveld vertelden mensen zelf wat de gevolgen van de bezuinigingen voor hun eigen leven zijn. Het Metropoolorkest speelde prachtige muziek en buiten de tent scheen de zon. De sfeer was geweldig, misschien ook wel omdat zo veel organisaties, politieke partijen (GroenLinks, PvdA en SP) en mensen zich solidair toonden met de mensen bij wie de rekening van de crisis niet thuishoort.

Stapeling

Studio SP