www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Karabulut luidt noodklok om grootschalig schrappen gesubsidieerde banen

30-08-2011 • SP-Kamerlid Sadet Karabulut maakt zich grote zorgen over het ontslag van duizenden werknemers met een gesubsidieerde baan. Het Kabinet bezuinigt miljoenen op de re-integratiebudgetten van gemeenten. Gemeenten willen duizenden zogenoemde ID banen schrappen. Het gevolg is dat veel van deze mensen werkeloos raken. Uit een inventarisatie van de SP blijkt dat onder meer Amsterdam (1600), Groningen (600), Den Haag (1300) en Nijmegen (600) door de rijksbezuinigingen werknemers willen ontslaan.

Sadet KarabulutKarabulut: ‘Deze werknemers doen heel nuttig werk bij voornamelijk maatschappelijke organisaties, zoals sportverenigingen, bibliotheken, wijkcentra, stadstoezicht en op scholen. Het draagt bij aan de sociale binding en veiligheid in buurten en wijken. Nota bene deze organisaties komen in zwaar weer en sommige moeten zelfs de deuren sluiten. Bovendien zorgen de bezuinigingen voor veel persoonlijke drama’s van werknemers die werkeloos worden en in de armoede belanden.'

Karabulut hekelt de opstelling van staatssecretaris de Krom die fors bezuinigt en maar wel stelt dat hij 200.000 mensen met een bijstandsuitkering aan het werk gaat helpen. Karabulut: ‘Deze werknemers hebben een baan, maar komen door de bezuinigingen thuis te zitten. Of ze worden aan het werk gezet onder het minimumloon. Dat leidt tot een moordende concurrentie, verdringing en uitholling van het CAO-loon. Het is kortzichtig beleid, want hoeveel kost armoede en uitsluiting de samenleving niet?'

SP Nieuws

Laatste berichten