www.sp.nl

Tribune, juli/augustus 2012

Column

12 – 09: Rutte of Roemer

Jan MarijnissenNog een paar weken en dan weten we het: wordt het (nog) liberaler of wordt het socialer? De vooruitzichten voor onze partij zijn prima. Niet alleen zijn de peilingen onverminderd gunstig, ook het ledental stijgt fors (sinds januari bijna 2.000 leden netto erbij!). We hebben twee uitzonderlijk eensgezinde congressen achter de rug waarop de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma zijn vastgesteld. En de partij is het helemaal eens over de te ­volgen strategie, namelijk: ons nadruk­kelijk kandideren voor regeringsdeelname.
Op die mooie congressen van ons, maar ook bij de opening van De Moed, moet ik onwillekeurig terugdenken aan hoe we ooit aan dit avontuur zijn begonnen, toen niet wetende dat we veertig jaar later hier zouden staan. Ik denk dan aan die duizenden mensen die in voor- en tegenspoed trouw zijn gebleven aan ons ideaal, en zich met heel veel tijd en energie hebben ingezet voor de partij. Niet als doel op zich, maar als gereedschap voor de constructie van een betere wereld.
Nu staan we aan de vooravond van weer een nieuwe stap vooruit, een nieuwe fase in de ontwikkeling: regeringsdeelname. Oké, voor het zover is zullen we eerst nog flink aan de bak moeten in de campagne, en we zullen de formatie met succes moeten kunnen bekronen, maar dan breekt er een belangrijke maar ook ingewikkelde en moeilijke situatie aan voor de partij. Het gesternte waaronder een nieuw kabinet moet aantreden is niet bepaald gunstig:­
de andere partijen, zij die het neoliberalisme zo omarmd hebben, hebben een puinhoop achtergelaten. De hele publieke sector verkeert in doodsnood, het vertrouwen van mensen is lager dan ooit: somberheid troef. Maar er is geen keus. We kúnnen ons land simpelweg niet langer toevertrouwen aan VVD, PVV en CDA.
Het is nu aan anderen, het is nu aan de SP, het is nu aan Roemer!

Jan Marijnissen

De Tribune elke maand op je deurmat? Word nu lid of probeer de Tribune een jaar lang voor slechts 13 euro!

naar boven index van dit nummer index Tribune index Nieuws Overzicht website

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws

Laatste berichten