www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Publicaties :: Tribune

Tribune coverDe Tribune, nieuwsblad van de SP

Met ons vierwekelijkse full-color nieuwsblad ‘de Tribune’ houden we leden en belangstellenden op de hoogte van boeiende ontwikkelingen.
De Tribune biedt achtergrondinformatie over maatschappelijke kwesties, onthullingen, interviews en een reeks interessante rubrieken.

De Tribune online
Tribune 7/2014
Volkshuisvesting: Hoe de politiek de huurbazen verleidde • Frank Schinkel: ‘Ik was te sociaal voor de politie’ • Noord-Irak: Wanhoop en hoop • Groningen: Vluchtelingen op de camping
Tribune 6/2014
Renske Leijten: ‘Ik ben en blijf wie ik ben’ • Europese verkiezingen: beste uitslag ooit • Brazilië: het WK van de armen • Zuid-Afrika: prille democratie zonder Mandela • SP-wethouders: geen feestfunctie, maar wel genieten
Tribune 5/2014
SP gaat meebesturen in minstens veertig gemeenten • Dennis de Jong: ‘Niet uit de EU, maar de buik vol van hoe het nu gaat’ • Polen, een onzichtbare onderklasse in Nederland • Paniek bij anti-links ondernemersclubje Nijmegen • Van wie is het Internet?
Tribune 4/2014
Cadeautjes voor de rijken • Verkiezingsavond 19 maart: Dit is een aardschok • De uitslagen: een afstraffing van de gevestigde orde • Jan de Wit – moreel anker – met pensioen • Vrachtwagenchauffeurs komen op voor hun rechten • SP-senator Tiny Kox voor de Raad van Europa in Oekraïne
Tribune 3/2014
‘Participatiewet is onverantwoord en onacceptabel’ • Laurens Ivens: ‘Wij moeten deze verkiezingen winnen in de grote steden, ook in het landsbelang’ • XX Congres: ‘Geef rode kaart op 19 maart!’ • Rooie Reuzen: ‘Ons recht is het recht van de maatschappij’ • Hoe de SP het verschil maakt in Pekela
Tribune 2/2014
Gemeenteraadsverkiezingen: er staat heel wat op het spel • SP-wethouder Gerrie Elfrink: ‘Ik heb me geërgerd aan de zwakke oppositie’ • Laat Groningen niet zakken! • Sadet Karabulut over de bijstand en wajong: ‘Onmenselijke regels’ • Jan Marijnissen ontmoet Tom Egbers: ‘Die poortjes, die pasjes, die hekken, dat fouilleren, ik vind het ziek’ • ‘Misdadig dat gevaarlijke medicijnen op de markt blijven’
Tribune 1/2014
Klokkenluiders beschermen, misstanden oplossen • Riet de Wit, SP-wethouder in de sociaalste gemeente van Nederland • Eerbetoon aan Nelson Mandela • Wie wordt de Rooie Reus van 2014? • Nicole van Gemert staat elke dag fluitend op •
Vreemdelingendetentie knaagt aan mensenrechten
Tribune 11/2013
Hans van Hooft jr.: ‘Hoog tijd dat de SP meer te zeggen krijgt in Nijmegen’ • Tineke Slagter, Huisarts in de Eerste Kamer • ‘Alleen loonsverhoging kan de economie redden’ • De terugkeer van de Rooie Reus • Feestje: 10 jaar ROOD! • Canada: ‘Een hoopgevende gedachte’ • MKB-dag: Tips en complimenten • LinksVoor: Geert Duijghuisen • De bewuste zorgpoliskiezer
Tribune 10/2013
Rutte II: Het kabinet kan weer even door, maar vraag niet hoe • Jan Marijnissen en Hans Galjaard: ‘Soms is het zogenaamd betere de vijand van het goede’ • Verkiezingen: ‘In Alphen weten de mensen wie er voor hen opkomt’ • Harry van Bommel en Dennis de Jong: ‘Wij zijn de enige EU-kritische partij’ • Metaalacties ‘Looneis stellen, Nederland redden’
Tribune 9/2013
Wendbaar: Aanschaf JSF ‘oliedom’ • 21 september: Begin van de ommezwaai • ‘Het verre naderbij’: Het perpectief van dichter Oosterhoff • 40 jaar na de Chileense staatsgreep: Gevlucht uit neoliberale proeftuin • Salonpacifist, privacygoeroe, zelfverrijker: Top 5 van gezwabber • De Prinsjesdagplannen volgens SP-Kamerleden • Linksvoor: ‘Nerd’ Gwildor Sok bezorgd om burgerrechten • Korte lijntjes, gevoel voor humor en sociaal beleid in Bernheze
Tribune 8/2013
Syrië • Jan Marijnissen en Tineke Ceelen • Pensioenen • Emile Roemer in Brazilië • Nieuw Crooswijk • Kooiman gekooid: SP-Kamerlid achter tralies • Klokkenluiders: ‘Schuld bekennen als je onschuldig bent? Nooit’ • NSA-afluisterschandaal: Waarom duikt de Nederlandse regering weg? • Linksvoor: Emma Ringelberg geniet dubbel in Berlijn • Nine leest: Het CJG werkt!
Tribune 7/2013
‘Dit kabinet ís een crisis’ • Tweede Kamerlid Eric Smaling: ‘Ik word gedreven door nieuwsgierigheid’ • Van de thuiszorg zijn ze nog lang niet af • Decentralisatie: Over de schutting • Ivania Brooks, vrouw van de wereld • Slot Schaesberg: groots project voor doeners en dromers • IJsland: ‘Kiezen tussen het noodzakelijke doen en populair zijn’De Tribune online
Tribune 6/2013
‘Dit zorgstelsel lokt fraude uit’ • Jan Marijnissen in gesprek met Salomon Kroonenberg: ‘De aarde heeft geen thermostaat’ • Belastingparadijs Nederland • Geheimzinnige affaire rondom Europese tabakslobby • De politie als hacker • Zes op de tien truckers zien geen toekomsen
Tribune 5/2013
Tribune 4/2013
Cyprus: "Tien miljard aan onzekerheid" • Vrachtwagenchauffeurs: "Macht over het stuur" • Leidse klokkenluiders bij het grofvuil gezet • Tweede volksbos aangelegd tegen blankenburgtunnel • Staking Albert Heijn: "Ik hoop dat we een trend hebben gezet"
Tribune 3/2013
Einde sociale huursector dreigt • Jan Marijnissen in gesprek met Joris Luyendijk over journalistiek, de financiële crisis, de Londense city en het Midden-Oosten • Jan Slagter: ‘Het gaat alleen om de pegels' • 65Plus-gat ‘onfatsoenlijk’ • Schuldhulpverlening verergert vaak het probleem • Zuid-Holland geeft groen licht voor bus en trein
Tribune 2/2013
Het einde van de sociale werkplaats? • ‘Een monarchie in een democratie, dat is heel vreemd’ • Het kan wel: de beste thuiszorg én geld besparen • ‘Er komt veel naars op huurders af’ • Hanneke Jagersma, de eerste en enige CPN-burgemeester • Top tien van het grote geld • Wat is er loos met het MBO?
Tribune 1/2013
Zelfs drinkwater is niet meer veilig voor Europa • Emile Roemer: ‘Mijn alternatief? Investeren!’ • Marjan Minnesma, topvrouw van duurzaam Nederland
Tribune 11/2012
Jan Marijnissen interviewt Corine de Ruiter • ‘Palestijnen niet weer in de steek laten’ • Goed nieuws over de Rijnlandroute • Kabinet op ramkoers • Renske Leijten: ‘De zorg is geen probleem maar de oplossing’
Tribune 10/2012
Syrië: ‘Er is geen gemakkelijke oplossing’ • Curaçao: ‘Nederland liet de onderwereld aan de macht komen’ • Amsterdamse Van der Pekbuurt strijdt voor menselijke volkshuisvesting • LinksVoor: Bas Smouter
Tribune 9/2012
Kabinetsformatie • Jan Marijnissen en Henk van Os • Den Haag, 12 september • SP 40 jaar • Analyse SP-campagne • LinksVoor: Zo vader, zo zoon... zo oma! • Emile Roemer: Schouders eronder en de kop omhoog • Jan Marijnissen: Vertrouwen winnen
Tribune 8/2012
Wegen uit de eurocrisis • Emile Roemer: ‘Samen gaan we winnen’ • Aftrap campagne: Klaar voor historische 12 september • ROOD Zomerschool 2012 • Kandidaat-Kamerleden in de schijnwerpers • Het gebeurt al! • Emile Roemer: 12 september • Linksvoor: Iris Hoogendam • Jan Marijnissen: De finale
Tribune 7/2012
Eindelijk: marktdwang ov grote steden van de baan • XIX Congres: ‘Bouwen aan nieuw vertrouwen’ • Limburgs nieuwe snelweg: In de ban van de Ring • De Moed, Amersfoort • Zekerheid voor flexwerkersr • Asbest: Hoe een slachtoffer een jaar aan het lijntje werd gehouden • Drugsbeleid: ‘De wietpas is een illusie’ • Emile Roemer: De tijd is rijp • Jan Marijnissen: 12 – 09: Rutte of Roemer • Kwartiermaker bij de vakbeweging: ‘Klaar met navelstaren’ • In de prijzen • Linksvoor: Kamerkandidaat Arnold Merkies vindt cijfertjes niet saai
Tribune 6/2012
SP-Lijsttrekker Emile Roemer: ‘Nieuw vertrouwen in de samenleving, in de economie én in de politiek’ •Waarom steeds meer mensen er eigen energie in steken: De Nederlandse zonsverduistering • Gezinsbijstand van tafel: ‘Ik hoop dat dit geen uitstel van executie is’ • Economie op slot, kans in Brussel verspeeld: Het kattenbak-akkoord • XVIII Congres: SP zet de klokken gelijk voor 12 september • Linkse jongeren samen in de aanval • Emile Roemer: Drukke dagen • Jan Marijnissen: Is beschaving fineer? • Uitgelicht: Opzij Merkozy •Irrgang niet terug in Kamer:‘Ik heb de beslissing met vertrouwen genomen’ • Linksvoor: Els van Eck voert actie met telefoon en typemachine
Tribune 5/2012
Exit kabinet: verkiezingen in september • Jan Marijnissen in gesprek met Maarten van Rossem • Tien jaar AIVD • XVIII Congres: het verleden, het heden en de toekomst • XVIII Congres: het vuur brandend houden • Boxmeer: SP stapt uit de coalitie • Emile Roemer: Klaar om te kiezen • Jan Marijnissen: De parlementaire enquête • Linksvoor: Thijs Hendrix • Commissie-De Wit: Had Wouter Bos echt geen tijd en geen keus? • Schoonmakers: strijdlust beloond met betere cao
Tribune 4/2012
Architect Hans Semeijn en Jan Marijnissen • Eerste SP-wet aangenomen • Voedsel Focus Amersfoort: ‘Ik leef niet, ik overleef’ • Adieu Vijverhofstraat • Vaarwel en welkom • Dennis de Jong: ‘Help de ondernemers’ • Burgerwaarnemers bij Russische verkiezingen • Emile Roemer: De marktwerkingsminister • Jan Marijnissen: De wereld is ons dorp • Linksvoor: Querien Velter • Ledenenquête: slimmer worden, kansen benutten • Harry leest: Het verraad aan de Molukkers
Tribune 3/2012
Wie redt Griekenland …en Europa? • Jan Marijnissen in gesprek met mgr. Bluyssen • Nedcar: een ramp dreigt voor Zuid-Limburg • Jong in de SP: Lidewij en Naomi kleuren afdeling Venray rood • Pensioen-sprookjes en pensioen-nachtmerries • Emile Roemer: Alles voor de winst • Jan Marijnissen: 50.000 stel ogen, oren en ledematen • Linksvoor: Sander Putmans
Tribune 2/2012
‘Sancties Iran brengen nieuwe Golfoorlog dichterbij’ • Linkse samenwerking: Woorden én daden • Leraren en leerlingen komen op voor het onderwijs: Staken en kleuren • Leider van Indiaas links Prakash Karat: ‘Verzet tegen het roofzuchtige kapitalisme en de feodale verhoudingen’ • SP wil financieel wanbeleid eindelijk strafbaar stellen • ROOD schept licht in de duisternis • Emile Roemer: Vertrouwen en verantwoordelijkheid • Jan Marijnissen: Breda, 2 juni 2012 • Linksvoor: Nathalie Oldenburger
Tribune 1/2012
2012: het einde van de euro? • Interview met Hans Achterhuis over filosofie en utopie, neoliberalisme en democratie • Vreemdelingendetentie: ‘Opsluiten niet de oplossing’ • Armoede werkt niet: achttien kilometer solidariteit • Rusland: ‘Zat om behandeld te worden als kinderen’ • De Nieuwe Vakbeweging: ‘Ik hoop dat de drang tot vernieuwing zegeviert’ • Masters of the Universe: ratingbureaus onder de loep • Emile Roemer: Respect • Jan Marijnissen: Het triumviraat • Linksvoor: Nick Voltens huis staat er nog steeds
Tribune 11/2011
De bulldozer die megastal heet • Interview Emile Roemer: ‘2011 was het jaar van Europa en van ons gelijk’ • SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen over Mauro: ‘ Het moet wel rechtvaardig blijven’ • In gesprek over de rechtse eurocrisis • ‘Huurachterstand was het beste wat me is overkomen’ • ‘Op naar 200 afdelingen: We blijven stappen vooruit zetten’ • Nieuw SP-partijkantoor • Emile Roemer: 2012 wordt óns jaar! • Jan Marijnissen: The American dream! • Linksvoor: Dirk van Oostaijen
Tribune 10/2011
Libië: een draaischijf van belangen • Interview Arie van der Zwan: ‘Het financiële kapitalisme levert slechts een klein groepje winnaars op’ • Dennis de Jong: ‘Zonder bankenlobby hadden we geen Europese financiële crisis gehad’ • Occupy bezet het debat • Kabinet vertrappelt sociale woningbouw: Goudkust Nederland • Bezuinigingsblues • Emile Roemer: Het gelijk van Ewout • Jan Marijnissen: Er waart een spook! • Linksvoor: Marika Vrolijk
Tribune 9/2011
Miljoenennota 2012: ‘Rutte sloopt economie én samenleving’ • Interview IJslandse minister van Financiën Steingrímur Sigfusson: ‘Niet rechts, maar links voert financieel verantwoordelijk beleid’ • Links blok verslaat Deens rechts • Kinderen: topprioriteit • Eensgezind protest tegen kabinet: Boos en opgewekt • Kiezersbedrog PVV: ‘Wilders is een veelpleger’ • Emile Roemer: Barrosso's staatsgreep • Jan Marijnissen: De bende van Oss • ‘Ze vonden dat we gevaarlijk bezig waren’ • Linksvoor: Saïd Afalah
Tribune 8/2011
Miljardengoochelaar Rutte • Interview Jan Douwe van der Ploeg: ‘Chronisch honger voor meer dan een miljard mensen’ • Emile Roemer bezoekt Israël en Palestijnse gebieden • Solidair verzet • Binnenvaart in het nauw • ‘Het ergste wat Noorwegen is overkomen sinds de Tweede Wereldoorlog’ • Emile Roemer: Wartaal en rookgordijnen • Jan Marijnissen: Over Maastricht, Griekenland en Europa • Twintig jaar geëist tegen asbest-baronnen • Linksvoor: Bianca van Kaathoven
Tribune 7/2011
Groeiend verzet • Interview Henk van der Kolk: ‘Deze pensioendeal komt er niet door’ • Egypte: elke stap vooruit moet worden bevochten • Tips voor Zorg: ‘Dubbel en dwars geslaagd’ • ‘De eerste slag is gewonnen’ • Griekenland: een Europese tragedie • Gerrie Elfrink: recht voor z’n raap • Als zorg een rotzorg wordt
Tribune 6/2011
Eerste Kamer gaat gewoon zijn werk doen • Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding • Sluiting bieb; dit pikken wij niet • Thuiszorgmedewerkers staken • Opvang vluchtelingen trekt zware wissel • Emile Roemer: Wat weegt een koe? • Jan Marijnissen: De eeuwige stad • Linksvoor: Gusta Olivier-Vonk • Hans kijkt: También la lluvia • Verzekeraar AEGON als heler
Tribune 5/2011
Akkoord kabinet, gemeenten en provincies is achterkamertjesakkoord: ‘De VVD is het eens met de VVD’ • SP in provinciebesturen Noord-Brabant en Zuid-Holland ‘En nu de schouders eronder’ • ‘In de Arabische lente moet Europa voorzichtig en bescheiden zijn’ • 10.000 demonstranten tegen kerncentrale: ‘Dit is geen kwestie van links of rechts’ • Gevangen in de regels van Europa • Emile Roemer: Leren van Drees • Jan Marijnissen: Mars door de instituties • Linksvoor: Willem van de Donk • Henk beleeft: Mijn zondagochtendbiotoop
Tribune 4/2011
Libië Jarenlange strijd zoals in Irak? • Jan Marijnissen en Govert Schilling 'De zin van het leven bestaat niet' • Kernenergie 'Meer lessen te leren uit Japanse catastrofe' • Klokkenluiders 'Je kon je mond houden of je kon gaan' • Speciaal onderwijs woedend 'Juist meer investeren' • Emile Roemer: de wereld in brand • Jan Marijnissen: tweehonderd afdelingen • Linksvoor: Javier Cornelissen kan met één beeld een verhaal vertellen • Ron Meyer bekijkt: Het Afvalmuseum
Tribune 3/2011
Organon: ‘ Dit slaat helemaal nergens op’ • Statenverkiezingen: Uitslagen, achtergronden, impressies, analyses • Egypte: ‘Sigaretten geven aan de politie is heel gewoon’ • Publieke sector: Multinationals aan de winnende hand • Column Emile Roemer: De weg omhoog • Column Jan Marijnissen: Kapitaal zonder thuis • Op naar de 200: Voorschoten • Michiel van Nispen leest: Capone en King • Linksvoor: Marleen van Rijnsbergen
Tribune 2/2011
Afghanistan: ‘Nieuwe missie brengt geen vrede, maar verlengt oorlog’ • Jan Marijnissen in gesprek met Wouke van Scherrenburg • Verkiezingen: 2 maart: een dag van protest • Het grootste studentenprotest sinds de jaren tachtig: Er is er een karig • Arabische volksopstand • Huurdersprotest • Column Emile Roemer: Bergen verzetten • Column Jan Marijnissen: 2 maart: Dag van Protest • Linksvoor: Tuur Elzinga
Tribune 1/2011
Agnes Kant: ‘Ik mis mijn sociale SP-omgeving’ • Pensioenen-topman Dick Sluimers: ‘Beleggen is riskanter geworden’ • Nigeria: ‘De rook, de viezigheid waarin kinderen opgroeien’ • SP-hulpdiensten: ‘In één jaar 200.000 euro verdiend’ • Stakingsjaar 2010: Vechten helpt • Column Emile Roemer: Protest! • Column Jan Marijnissen: Links: liberaal of sociaal • Linksvoor: Agnes Beckers
Tribune 11/2010
Armoede werkt niet • Jan Marijnissen en Arnold Heertje • OV-Chipkaart • Nieuwe president Brazillië • Column Emile Roemer: Vooroordelen • Column Jan Marijnissen: De rechter; een beter mens? • Regioconferenties: partijdemocratie in actie • Linksvoor: Jordi van Lanen
Tribune 10/2010
Oss kiest, Nederland kijkt mee • WSW: Wordt het ‘Pareltje van Beschaving’ weggetreiterd? • Natuur in de uitverkoop • Ger Wouters (58) overleden • Actueel: Nederland in tweeën • Column Emile Roemer: 30.000 werkers afgeschreven • Column Jan Marijnissen: Geestelijke armoede • Jasper luistert: ‘Niks elitair’ • Linksvoor: Anouk Pross
Tribune 09/2010
Interview met Martijn Katan • Bewoners in de Schilderswijk eisen goede woningen •TNT-ontslagen: Een prachtberoep wordt kapotgemaakt • Column Emile Roemer: De vrede heeft toekomst • Column Jan Marijnissen: Ze zijn de oren en ogen, en de handen en de voeten van de partij: de afdelingen • Actueel: Nederland in tweeën • Renske leest: Bezorgd om Jan Bal • Linksvoor: Michel Marion
Tribune 08/2010
Interview met Nine Kooiman • De slag om Organon • Gelekte Afghanistandocumenten • Veiligheid op gratis festivals • De Tribune is vernieuwd • Column Emile Roemer: De storm van rechts • Column Jan Marijnissen: Het CDA en de PVV • Actueel: Een verbond van nieuw optimisme • Linksvoor: Nederlands kampioen rolstoeldansen
Tribune 07/2010
Kamerverkiezingen • Jan Marijnissen in gesprek met Witte Hoogendijk • Cateringmedewerkers aan de winnende hand • Collumn: Van Rotterdam naar Amesfoort • Actueel: Zorgactie succesvol, maar we zijn er nog niet • Kamerlid Marijnissen krijgt symposium als dank • België: Verkiezingen op zondagochtend • Thuishaven: Het geheim van Boxmeer • Gaza-konvooi: Het relaas van een opvarende • “Als Kamerlid zal ik vooral de werkbezoeken missen” • Bloody Sunday: Eindelijk gerechtigheid • LinksVoor
Tribune 06/2010
Emile Roemer: ‘Kiezers willen zekerheid. En ze weten: de SP draait niet.' • PvdA draait weer over Uruzgan • Postbodes betalen de prijs van liberalisering • Kleinbedrijf kan op de SP rekenen • Snoeiharde conclusies van de Commissie-De Wit • Studiefinanciering: Kun je er straks naar fluiten? • De vaste coalitiepartners van de SP • Werkgevers én werknemers tegen verhoging AOW-leeftijd • Column Jan Marijnissen: Op naar 9 juni • Slap verhaal over kernwapens • Linksvoor
Tribune 05/2010
Emile Roemer: ‘Nederland is toe aan een grote schoonmaak' • XVII SP-Congres: nieuwe lijsttrekker Roemer start de campagne • Schoonmakers winnen historische strijd • Collegevorming: vertrouwen in de SP • Jan Marijnissen in gesprek met Ruth Oldenziel • Bezuinigingen onder de loep: pure bangmakerij • Linksvoor

Tribune 04/2010
Comité Asbestslachtoffers: ‘Bedrijven wisten donders goed dat asbest levensgevaarlijk was’ • Schoonmakers staken: ‘Diep beledigd dat ze je met zoiets afschepen’ • HET KAN: nu al SP-posters op verkiezingsborden • Actueel: Griekenland, kiezen uit twee kwaden • Agnes: 20 jaar succesvol • Interview: De lange adem van Helen Vereijken • Linksvoor
Tribune 03/2010
Agnes • Val Balkenende IV: Pokerspel met waardeloze kaarten • Interview Emiel Roemer: "De eerste klap is een daalder waard" • Agnes Kant : ‘Trots en dankbaar voor 20 jaar werk met hart en ziel’ • Gemeenteraads- verkiezingen 2010: Een bewogen uitslagenavond in de Panoramazaal • Jan Marijnissen in gesprek met Robbert Dijkgraaf: ‘Het verhaal van de mens is het verhaal van zijn nieuwsgierigheid en kennis’ • Hart voor de zaak: Steuntje in de rug voor startende ondernemers hard nodig • Gespot: Pretletters en roeptoeter-raadsleden • Linksvoor
Tribune 02/2010
Agnes Kant: Vleugels • Commissie-Davids: Was Jan Soldaat echt niet in Irak? • Interview: XVIe Congres • Reportage: Buurtvader vecht voor veiligheid van onderop • Lokale successen: Wij maken het verschil • Hulp die helpt: Kunstmest voor de vrede • De Zorgfabriek: Productie draaien in de zorg • Linksvoor
Tribune 01/2010
Menselijke thuiszorg vs. Marktwerking: 1-0 • Interview Midas Dekkers: ‘Een betere wereld begint met betere ouders’ • Reportage: Het kan dus wel! • Nieuwe ledendag: Vijfhonderd SP’ers in de Tweede Kamer • Afdrachtregeling: ‘Eerlijk en solidair’ • Kunststof scheiden: Plastic held op sokken • Linksvoor
Tribune 11/2009
Tevredenheid over raadsverkiezingen • ‘Vroeger had je hier textielbaronnen, tegenwoordig thuiszorgbaronnen’ • 65 blijft 65: enorme actiebereidheid • Agnes on tour • Oom agent is boos • Zout: al tien jaar smaakmakend • Dennis de Jong: ‘Pak lobbycircus aan’ • XVIe congres: Jij en Ik zijn Wij! • Linksvoor
Tribune 10/2009
65 blijft 65: ‘Sociale verworvenheid wordt bij grofvuil gezet’ • Jan Marijnissen in gesprek met Marcel van Dam • Scheringa staat niet alleen • Koos van Zomeren: ‘Ik voel nu geen rancune meer’ • Waarheen met de NAVO? • Linksvoor
Tribune 09/2009
De zwakste schouders opgezadeld met de lasten • Interview met Imca Marina • Groeten uit het nieuwe Oldambt • Verkiezingen 18 november: ‘Wij zijn er klaar voor!’ • Carrie versus de mosquito • Prinsjesdag 2009 • Opgelicht: ‘Hij heeft een jaar riant geleefd van mij en mijn klanten’ • Linksvoor
Tribune 08/2009
Over de top! • Interview met nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer • Groeten uit het nieuwe Oldambt • 65 blijft 65: door het ganse land! • Porsche Megalomania • Afghanistan: Fraude, geweld en dubieuze kandidaten • Flexinspectie: ‘En morgen zitten jullie in Amsterdam, hè’ • Linksvoor
Tribune 07/2009
Op de bres voor de bus • Interview met Ron Jans • Jan en de fabrieksmeisjes: ‘Wij plukken de vruchten van hun strijd’ • Scheepvaart: Zeelieden uit zicht • 65blijft65: Crisis niet afwentelen op ouderen • Waterkwartier in Nijmegen: Bewoners aan zet • Looking for Eric: De nieuwste Ken Loach • Aziatische arbeiders in Roemenië: Pionnen op het schaakbord van de arbeidsmigratie • Linksvoor
Tribune 06/2009
Essent alsnog verkocht, Nuon naar Zweden • Interview met Sjaak Bral • ‘Europese verkiezingen: opnieuw twee zetels’ • Te oud om te werken • Twinning: de nieuwe hulprelatie met Suriname • No Span! • Linksvoor
Tribune 05/2009
Minder Brussel • Essent • Interview Sharon Gesthuizen • Oorlogsveteranen • Unieke werkplaats • Linksvoor
Tribune 04/2009
Een nieuwe koers voor Nederland • Interview Micha de Winter • Het menselijke gezicht van de crisis • Schoolvoorbeeld Tilburg • Tien jaar SP in Eruopa • Linksvoor
Tribune 03/2009
De leukste politiepost van Nederland • Interview Dennis de Jong - lijstrekker SP in Europa • Wie gaat de crisis betalen? • Ze zijn nuts: campagne op stoom • Limburgse affairs • Linksvoor
Tribune 02/2009
Agnes Kant: ‘Wij moeten voorop gaan de in de nieuwe koers.’• Verkoop Essent en Nuon: ze zijn nuts!• Rechtsstaat: onschuldig de cel in • Kredietcrisis: ‘Wat Obama nu doet, moet Nederland ook doen.’• Interview Jaap Hamburger: ‘Natuurlijk is er ook in joodse kring kritiek op Israël’• Operatie Doofpot Irak •Linksvoor
Tribune 01/2009
Onderzoek naar Irak-oorlog: Moet Balkenende met de billen bloot? • Interview Harry van Bommel: ‘De NAVO is verworden tot onderaannemer van de Amerikaanse buitenlandse politiek’ • Schaal van de toekomst: Een beetje zoals thuis • Subsidiedoolhof: Concurrent van Essent • Kernafval: De stralende pedaalemmer • De Ierse herkansing: ...om ‘ja’ te stemmen • Linksvoor
Tribune 11/2008
Fraude in het winkelschap •Interview Bob Fosko: ‘Eerst duw je me een auto door de strot en nou dit!’ •Glühwein und Gemütlichkeit in Düsseldorf •Een dagje met wethouder Karin Walters •Tot je nek in de schulden •Arnold Heertje: ‘Deze crisis leidt tot bezinning’ •Linksvoor
Tribune 10/2008
Geestelijke gezondheidszorg ontwricht door marktwerking •Interview Geert Reuten: ‘Wat niet failliet mag, moet in publieke handen’ •SP presenteert buurtenplan •Soundbites: Kredietpraat • Reisverslag Rusland en Georgië: Hopen op gezond verstand • Suppack: We doen het zelf wel • Afdrachtregeling: ‘Ter Horst moet zich er niet mee bemoeien’ • Linksvoor • Indonesië: Op bezoek bij ons onverwerkt verleden
Tribune 9/2008
Interview Francisco van Jole: ‘Rechts heeft een coup gepleegd’ • Aanpak schooluitval: Het VMBO hoeft geen afvoerputje te zijn • SP presenteert buurtenplan • Miljoenennota: SP wil nieuwe solidariteit • Troontelefoon: ‘Waarom noemt u het niet de Traantelefoon?’ • Interview Manon van den Berg: ‘Ik wilde Jessy ontmoeten voor hij geëxecuteerd werd’ • Kredietcrisis, pompen of verzuipen? • Linksvoor
Tribune 8/2008
Interview Dries van Agt: ‘Hier zijn verworpenen der aarde: de Palestijnen’ • Waterschapsverkiezingen • Waar blijft het zoet? • Het armenhuis van Europa • Buurt in actie: de bus is terug! • Linksvoor
Tribune 7/2008
Interview Agnes Kant: ‘Meeregeren is geen doel, maar een middel om de wereld te verbeteren’ • Jan Marijnissen : ‘Het afscheid viel me niet zo zwaar’ • Jong Raadslid van het jaar • Retour Kabul • Iers tegendoelpunt • Onzichtbaren in beeld • Elckerlyc • Linksvoor
Tribune 6/2008
Interview met Kader Abdolah: ‘De Koran is om van de genieten, niet om mee te regeren’ • Tegen de stroom in: Energieprijzen: ‘Koud om het hart’ • Buurten in de buurt: één van de grootste SP-campagnes ooit • SP in colleges van de grootste steden beneden de rivieren • Spelen 08: ‘Juist de combinatie van plezier en politiek is zo leuk’ • Linksvoor
Tribune 5/2008
Interview Gerd Leers over drugsproblematiek • Falende controle speelt afvalmaffia in de kaart • Broedertwist in België • Links laat internet rechts liggen • Creatief met kraken: strijd tegen woningnood • Linksvoor
Tribune 4/2008
Interview Conny Braam: Zuid-Afrika was mijn Tweede Wereldoorlog • De SP en het integratiedebat • Javier Guzman: ‘Racistische grappen zijn vaak het leukst’ • Sporten in de smog • Joint Strike Fighter: Financiële vliegramp • Is de SP Tilburg gek geworden?! • Linksvoor
Tribune 3/2008
Interview Ybo Buruma: Hypes rondom de rechtspraak • Thuiszorg: Connie is te duur • Nederland spekt kas met geld voor Afrika • Verarmd uranium: geen vuiltje aan de lucht? • Geen verhaal: een jaar Balkenende IV • Linksvoor
Tribune 2/2008
Meer blauw van straat • Emile Roemer over mobiliteit in Nederland • Rode idealen in veelkleurig India • Een dagje met Miep Alles, over wethouder Hilde van der Molen • De OV-chipkaart: het blauwe vod • Linksvoor
Tribune 1/2008
Het dorp, het weiland en de dierenflat: ‘Voor wie doén we het nou eigenlijk allemaal?’ • Toni Willé: "Sommige muziek raakt nooit gedateerd" • Russische verkiezingen: Poetinland • De vergeten cliënten: Chronisch zieken en de reïntegratieplicht • Linksvoor
Tribune 11/2007
Interview met Willem Middelkoop: Dollarcrisis • ‘Geen ophokplicht maar kwaliteit’: Scholierenstaking legt verwaarlozing onderwijs bloot • Bingo: Leven om te kienen • SP versterkt fundamenten tijdens 15e congres • Linksvoor
Tribune 10/2007
Interview met Jurriaan van Wessem • Crisis in Zimbabwe: Een land vol straatarme miljonairs • Vergrijzing helemaal niet onbetaalbaar • Van het (meter)kastje naar de muur • Linksvoor
Tribune 09/2007
Interview Claire-Marie Martis en Mezen Dannawi • Kamerlid onderzoekt gevolgen arbeidsmigratie in Polen • Broodje Bieb: Vernieuwing of vernieling? • Troontelefoon ook dit jaar weer roodgloeiend • Linksvoor
Tribune 08/2007
Interview Kees van der Pijl • Nederland Transportland anno 2007 • Interview Hans van Heijningen • Stop Uitverkoop Thuiszorg: Actie! • Griezelige Krimi • Linksvoor
Tribune 07/2007
Interview Jacques Monasch • G8 in Heiligendamm • Kartika Liotard over de EU • Clusterbommen • Protest in Zuid-Afrika • Linksvoor
Tribune 06/2007
Interview Daniel Mügge • Duurzaam vissen • De schande van Genua • Bio-energie: niet zo schijn als het lijkt • Zwart tegen zwart: racisme in Zuid-Afrika • Linksvoor
Tribune 05/2007
Interview Sunny Bergman over de bimbocultuur • Circusdieren: heibel in de tent • Noord-Ierland: nog een lange weg • Probleemwijken van minister Vogelaar • Linksvoor
Tribune 04/2007
Interview Henk van Gerven • De multiculturele stad Enschede • Nijmeegse universiteit nog links? • Is de SP bewust buiten de deur gehouden in de provincies? • Mijnwerkers eisen opbrengst eigen pensioenfonds • Linksvoor
Tribune 03/2007
Interview Lothar Bisky • De Provinciale Statenverkiezingen • 125 jaar Tribune •De progressie in de provincies • Machtsconcentratie bij energiebedrijven • Zuid-Amerika: een linkse bries •Linksvoor
Tribune 02/2007
Interview Nico Heijmans • Vier jaar in de Provinciale Staten van Limburg • Geen werk en geen inkomen: problemen met herkeuringen en WIA • De verslavende consumptiemaatschappij • Eemshaven: koehandel met kolencentrales •LinksVoor
Tribune 01/2007
Interview Jan de Wit • Teloorgang van het slagersvak • Nachtradio: luisterend oor • Somalië: geen verbetering • Fair Trade • LinksVoor
Tribune 12/2006
Interview Jan Marijnissen• SP overwinningsavond Melkweg • Remi Poppe terug in de Kamer•De Nijmeegse turbo•Het geheim van Zwolle •Linksvoor
Tribune 11/2006
Tribune 10/2006
De Verkiezingscampagne 2006 • NU SP: verslag van het congres • De Kamerkandidaten •Belangrijkste punten verkiezingsprogramma • Algemene beschouwingen 2006 •Linksvoor
Tribune 09/2006
Interview Hayo Meyer Analyse: drie keer BalkenendeReportage: de Regenboog AOW, een politiek mijnenveld Nederlands smeergeld voor Pinochet Linksvoor
Tribune 07/2006
De brandbrigade van de Frobenstraat Het onderwijs kan zoveel beterInterview Jasper Schaaf Iran, Amerika en de volgende oorlog Terug naar Irak Jong in de SP
Tribune 06/2006
Buurt in verzet: Nieuw Crooswijk • India in de ban van de atoomlobby Interview Atzo Nicolai en Harry van Bommel • Nederland een economie van extremen • Dossier Wilmanl • Verslag Darfur • Jong in de SP
Tribune 05/2006
Geen verzorgde oude dag: de sloop van bejaardenhuizen • Bart Tromp over lonken naar links Interview Stella Braam • Bijlmer en drugsoverlast • Het vergeten probleem van het kernafval • Abou Jahjah: ‘De islam van nu is het rode gevaar van toen’ • Virtueel verslag uit de Iraakse hel • Jong in de SP
Tribune 04/2006
Hart voor de zaak • Interview Alejandra Slutzky • De oogst van 7 maart • Docent aan het Ibn Ghaldoen • Rotterdams verzet tegen Maastoren • Iran, de oliedollars en het rookgordijn van de kernwapens • Jong in de SP
Tribune 03/2006
Boerderij uit balans • Interview Johannes van Dam • Remine Alberts: ‘Een droom gaat in vervulling’ • 7 maart 2006: de verdubbeling onder de loep • Jong in de SP
Tribune 02/2006
Havanna aan de Waal • Interview Hanneke Groenteman • Het geheim van 32 jaar gemeenteraadspolitiek • Linkspartei Duitsland • De grootste vijand van het ANC is het ANC zelf • Jong in de SP
Tribune 01/2006
SP in Zeeuws-Vlaanderen • Twee geloven aan een tafel: interview Jan Marijnissen en bisschop Everard de Jong • Wie was de grootste oliebol van 2005? • De CIA noemt het geen martelen, maar doet het wel • Stop de oorlog in Irak • Jong in de SP
Tribune 12/2005
Rotterdam, stad in verwarring • Interview Elma Verhey • Uitgeprocedeerde asielzoekers op straat • Actie Noodrem • Geef racisme geen stem • Jong in de SP
Tribune 11/2005
Stop dit nieuwe zorgstelsel • Interview Yash Tandon • Blufpoker met landbouwsubsidies • Alle sein op groen voor raadsverkiezingen 2006 • Jason is al een jaar niet school geweest • Jong in de SP
Tribune 10/2005
Jan Marijnissen over de ‘opbouw’ van kabinet Balkenende • Interview Dick Jol • Het tegenbezoek • De atoomgeheimen van Abdul Qadir Khan • EU-trein dendert door • Jong in de SP
Tribune 09/2005
Achter de tralies van het uitzetbeleid • Interview Hans van Heijningen • Uitbuiting van Poolse seizoenarbeiders • Erop of eronder voor de VN • Duitsland naar links? • Jong in de SP
Tribune 08/2005
Het volk schreeuwt, de G8 fluistert • Interview Kees Driehuis • Karel Glastra van Loon: Stel een daad en toon je moed • Help, de zorgverzekeringswet komt eraan • Terug naar de werkweken van vóór 1919 • Jong in de SP
Tribune 07/2005
De huurwoning moet blijven • Interview Mauricio Rands • Europa na de grondwet • Misleidende gezondheidsclaims van de voedingsindustrie • Op naar de energiecrisis • Jong in de SP
Tribune 06/2005
De drama's achter de WAO-herkeuring • Kans op socialer beleid zonder Schröder? • Interview Nikita Shahbazi • SP congres : Socialisten zijn internationalisten• Jolie Mome : linkse actie in het theater • Jong in de SP
Tribune 05/2005
Europese Grondwet: Weet waar je Ja tegen zegt • De aftrap • Interview met Co Adriaanse • Het graaifestijn in de marktsector• Expositie over het Palestijnse Leven • Wordt er over 10 jaar nog wel iets gemaakt in Nederland? • Jong in de SP
Tribune 04/2005
Oogkleppenwerk: de reclassering wegbezuingen • De aftrap • Interview met David Barnouw • Bijbeuners der Koningin• Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen • Hoe links Zweden de Nee-campagne tegen de euro won • Jong in de SP
Tribune 03/2005
Tribune 02/2005
Telefonische herindicatie bom onder thuiszorg • Interview met Jan Marijnissen• Dakar Rally ploegt door Afrika • Boek : werknemers in actie • Gerommel in de senaat • Bosnië : uit het oog uit het hart • Het kan op het VMBO
Tribune 01/2005
Robots gevraagd voor medische keuringen • Interview met Giel Beelen • De krokodillentranen van minister Dekker • Halabja: geen enkel volk verdient zo'n lot • Advocaat Bob Ruers voert strijd tegen asbestepidemie • Nee tegen de Europese grondwet • Het kan op het VMBO
Tribune 12/2004
Als leven overleven wordt• Interview met Sander de Kramer • De langste adem ontrafelt asbestaffaire• Wat hebben SP en BVD met elkaar te maken• Dienstenrichtlijn: bah, wat eng!
Tribune 11/2004
Tribune 10/2004
• 300.000:geslaagde demonstratie • Interview met Huub Oosterhuis • Cuba Libre of Cuba Verkeerd? • HIV Positief: de lange weg van een strijdbare aids-activist
Tribune 9/2004
• Jan Marijnissen en de hete herfst • Interview met Bert Voskuil • Duitsland massaal de straat op tegen sociale afbraak • Gaswinning voor natuur: koehandel of briljante deal? • HSL en Betuwelijn! Weet u het nog?
Tribune 8/2004
• In Heerlen regeert de lafheid • Interview met Ali B • Crisis? Welke crisis? • Een 3 voor het regeringsbeleid • Marijke Folmer is één van de 43.591
Tribune 7/2004
• Interview met Niek Stam • Gokken: de dubbele moraal van de overheid • Amerika op weg naar 2 november • Bettine Vriesekoop: een leven na de sport • Carlos Fortes is één van de 43.339
Tribune 6/2004
• Werken tot je erbij neervalt! • Interview met Rudie Kagie • SP-senator Ronald van Raak breekt lans voor BNN
Tribune 5/2004
• Geen afscheid van Irak • Interview met Erik Meijer • Wijken voor de wijken in Oost-Groningen • Tineke Slagter vreest voor eerstelijnszorg • Voorpublicatie Habibi, Habibi, de nieuwe Meulenbelt.
Tribune 4/2004
• Gaswinning in de Waddenzee • Interview met Arjo Klamer • Bottenvrouw: Clea Koff praat met de doden • Hoe politiek correct is Theo de buurtconcierge? • Elke de Vries-Beckers is één van de 43.626
Tribune 3/2004
• De woningnood is terug in Nederland • Interview met Bart Tromp • Protest tegen de bezetting van Irak • Jos Hermens, bevlogen buitenbeentje in de atletiek • Ecologische boeren tegen de stroom in • George Peters is één van de 43.277
Tribune 2/2004
• Jan Marijnissen over de kwestie Lazrak • Interview met Jean Nelissen • Succesvol communistisch bestuur in Indiase deelstaat • De normen en waarden van oud-Statenleden • Curry: Internet is power tot the people • Maha Aitelberd is één van de 43.389
Tribune 1/2004

De echte Tribune is veel dikker en veel mooier! Wil je een zeer voordelig proefabonnement?
Vul dan het aanvraagformulier in!

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws
Studio SP