www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten

Nieuwsberichten van de SP

Merkies: ‘Enorme schuldenberg burgers verdient prioriteit kabinet’

23-04-2014 Niet alleen de overheidsschuld, maar juist de toenemende schulden van burgers moeten worden aangepakt. Dat zegt SP-Kamerlid Arnold Merkies woensdag in het debat met de regering over de plannen die het kabinet naar Brussel opstuurt. ‘Een steeds groter deel van de bevolking moet zich in de schulden steken om rond te komen. Dat is mede het gevolg van de enorme bezuinigingen die het kabinet doorvoert. Vaste lasten, bijvoorbeeld de huur, worden door het kabinet steeds hoger. Mensen die al moeite hebben om rond te komen, krijgen daardoor steeds vaker te maken met betalingsachterstanden. Daar zou het kabinet zou zich eerst om moeten bekommeren.’

Smaling: ‘Duurder treinkaartje in spits is absurd’

23-04-2014 Het met tien procent verhogen van treinkaartjes in de spits is een absurd voorstel. Dat zegt SP-Kamerlid Eric Smaling in reactie op de afspraken van de NS en staatssecretaris Mansveld. 'Zo jagen we mensen de trein uit. Het is goed als reizen buiten de spits voordeliger wordt, maar dat moeten we niet laten betalen door forenzen die in de spits moeten reizen.'

Van Dijk: ‘Vervang Raad van Toezicht in onderwijs door sterke medezeggenschapsraad’

23-04-2014 Om de macht van schoolbestuurders in te perken, moeten raden van toezicht in het onderwijs worden afgeschaft. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag bij het debat over onderwijsbestuur. ‘Het bestuursmodel van het onderwijs is mislukt. Raden van Toezicht houden geen toezicht waardoor schoolbestuurders almachtig zijn. De medezeggenschapsraad dient de taken van de Raad van Toezicht over te nemen. Want daarin zitten de echte experts van het onderwijs: leraren, studenten en ouders.’

Van Bommel: Nederland moet zich uitspreken tegen drones

22-04-2014 SP-Kamerlid Harry Van Bommel vindt dat minister Timmermans van Buitenlandse Zaken zich volgende week in de Verenigde Staten moet uitspreken tegen het Amerikaanse drone beleid. Van Bommel: ‘De afgelopen jaren hebben mensenrechten- en andere organisaties het ene na het andere rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat Amerikaanse drone aanvallen geregeld het internationaal recht hebben geschonden. Het zou bijzonder merkwaardig zijn als de minister volgende week in de Verenigde Staten op bezoek is en niets over deze kwestie zegt.’

Siderius: Aanpassing WMO is recept voor sociale problemen

22-04-2014 Volgens SP-Kamerlid Tjitske Siderius is het onnodig om ouderen en mensen met een beperking zorg af te nemen: ‘Er ligt geld voor het oprapen bij de zorgverzekeraars en laten we stoppen met de marktwerking in de zorg.’ Het geld kan gebruikt worden om de huishoudelijke verzorging, dagbesteding en begeleiding intact te houden en het recht op zorg te garanderen. Zo kan volgens Siderius willekeur worden voorkomen. Daarnaast wil de SP dat medewerkers met een medische achtergrond beoordelen of iemand zorg nodig heeft of niet. ‘Daarmee ontstaat er rechtsgelijkheid en rechtszekerheid.'

Justitiesamenwerking ja, Europees Openbaar Ministerie nee

22-04-2014 SP-Kamerlid Van Nispen wil dat minister Opstelten en staatssecretaris Teeven zich duidelijker uitspreken tegen verdergaande overdracht van bevoegdheden op justitie-gebied. ‘Natuurlijk moeten we samenwerken, boeven houden zich immers ook niet aan de landsgrenzen. Maar het is niet noodzakelijk en zelfs onwenselijk om bevoegdheden te blijven overdragen aan Europa. Het strafrecht moet een nationale aangelegenheid blijven. Als de Nederlandse bewindspersonen in de Tweede Kamer duidelijke taal spreken, dan moeten ze dat voortaan ook in Brussel doen,' aldus Van Nispen.

Emile Roemer Emile Roemer en PvdA-Kamerlid Albert de Vries

Roemer roept op: neem schoonmakers in dienst

22-04-2014 SP-leider Emile Roemer heeft dinsdagmiddag in Den Haag de PvdA uitgedaagd om schoonmakers in vaste dienst te nemen bij overheidsbedrijven. 'Als de regering daar niet snel mee aan de slag gaat komen wij met een initiatiefwet,' zo stelde Roemer.

Van Gerven: koe hoort in de wei

20-04-2014 De SP komt met een wetsvoorstel om de koe in de wei te houden. SP Kamerlid Henk van Gerven: ‘Een koe hoort gewoon in de wei, en niet permanent op stal. Bovendien past het bij het Nederlandse landschap.’ Steeds meer koeien verdwijnen permanent op stal. In 2001 liep nog 90% van de koeien in de wei. In 2012 was dit nog slechts 70%; een procent minder dan het jaar ervoor. De huidige situatie met 30% van de koeien op stal, is volgens hem al onwenselijk. Maar de kans is reëel dat, zonder tegenmaatregelen, het aantal koeien op stal de komende jaren flink zal toenemen.

Overig nieuws

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws
Studio SP