www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: In de media

Story, 26 augustus 2008

Kamerlid Harry van Bommel wil eigen zoon (liever) niet sturen…

‘We moeten wég uit Afghanistan!’

Elke keer als er een Nederlandse militair in Afghanistan om het leven komt, gaat er een schok door het land. Na twee jaar zijn er zestien Nederlandse doden en zeventig gewonden te betreuren. ‘En het is allemaal voor niets,’ is de trieste conclusie van Kamerlid Harry van Bommel. ‘Ik zou mijn zoon er niet graag naartoe laten gaan…’

Tekst Karel Hille

Nederlandse militairen blijven nog zeker twee jaar in Afghanistan, maar de prijs is hoog. Nu al zijn er zestien Nederlandse doden en zeventig gewonden te betreuren. ‘En ik vrees dat het allemaal voor niets is,’ zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel. ‘Het is daar echt dweilen met de kraan open, want het is toch zinloos als je een schooltje bouwt, terwijl je weet dat het een week later weer wordt opgeblazen?! Bovendien zadel je onze militairen op met een klus die ze ook zelf als volstrekt zinloos ervaren!’

Van Bommel, die als dienstplichtige diende bij het 42ste pantserinfanteriebataljon Limburgse Jagers, vindt dat onze troepen zo snel mogelijk uit Zuid Afghanistan moeten worden teruggetrokken. Hij legt uit: ‘Waarnemers zeggen dat boeren die overdag het land bewerken, ‘s nachts actief zijn als Taliban-strijder. Zo’n strijd is in militaire zin dus nooit te winnen. We kunnen geen effectieve bijdrage leveren aan de veiligheid van Afghanistan. Weliswaar creëren we, in zeer beperkte mate, enige rust, maar we trekken ook weer geweld en opstandelingen aan. Waar we direct optreden, leveren we veiligheid, maar zodra we weggaan, keert de Taliban onmiddellijk terug. Per saldo levert onze militaire inzet dus weinig of niets op, maar het kost wel héél veel.

Aan onze kant zijn er zestien doden te betreuren en zeventig gewonden, van wie tweeëntwintig met blijvend letsel. Dat is de trieste balans na twee jaar. Ook zouden er honderden burgers zijn gedood, alsook een onbekend aantal Taliban-strijders. Maar als we vragen hoeveel mensen er gevangen zijn genomen, krijgen we geeneens antwoord van Defensieminister Van Middelkoop. Dus we hebben geen idee wat het resultaat van deze actie is, maar de kosten, zowel in slachtoffers als in geld, zijn enorm.

Bovendien moeten we niet alleen naar de provincie Uruzgan te kijken, maar naar de situatie in héél Afghanistan. Dan blijkt uit informatie van het Rode Kruis en de VN dat het geweld in 2007 hoger was dan in elk voorgaand jaar sinds de inval in 2001. De meeste aanslagen en de meeste doden, en de eerste getallen van 2008 geven aan dat de dramatische cijfers van 2007 nog overtroffen zullen worden!

We blijven langer, maar het wordt alleen maar slechter in Afghanistan. Dus, wat moeten we daar nog? Ik heb enorm te doen met onze jongens die nu naar Afghanistan worden gezonden. Mijn zoon zou ik in elk geval sterk afraden om het leger in te gaan. Het is volstrekt helder dat als je nú tekent, je ook uitgezonden zult worden. Ik zou, als mijn zoon later een ‘spannende baan’ ambieert, vergelijkbare sectoren gaan verkennen, zoals de politie of de brandweer. Een middelbare scholier van zeventien, achttien jaar, krijgt in het leger een basisopleiding en wordt dan die kant opgestuurd. Het wordt die jongens verkocht als vredestaken, maar het zijn oorlogshandelingen. Daarom zijn wij, de SP, het met Kofi Annan eens dat je als militair niet voor je 21ste uitgezonden zou mogen worden naar dergelijke gebieden. Een jongen van achttien, die net z’n rijbewijs heeft, stuur je toch niet naar zo’n gevaarlijk gebied? Dat is onverantwoord en immoreel!

Het verlies aan mensenlevens is veruit de hoogste prijs die we betalen, maar ook financieel lopen de kosten enorm op. De Nederlandse missie kost twee miljoen euro per dag! Dat is veel, héél véél geld, en dát terwijl de economische vooruitzichten in eigen land bepaald niet rooskleurig zijn. Wij worden op het nieuws overstelpt met berichten van Nederlanders die in koopkracht achteruit hollen. En dát terwijl het geld in Afghanistan met bakken tegelijk wordt weggegooid. Want, geloof me: het is écht weggegooid geld!’

Eerder verschenen in Story op 26 augustus 2008

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws

Laatste berichten