www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Actie

zaterdag 28 mei 2005

Stem tegen: ook voor de Zweden

Geplaatst om 15.45 uur.

Een van de sprekers op het SP-congres dat vandaag plaatsvindt in Nijmegen was Jonas Sjöstedt, Europarlementariër namens de Zweedse VänsterPartiet. Hij sprak over de Europese Unie, de grondwet en het gewonnen Zweedse referendum over de Euro.

Jonas Sjöstedt

Sjöstedt, destijds een van de aanvoerders van de gewonnen Zweedse nee-campagne tegen de Euro, benadrukte dat het referendum écht een Europees referendum is. “Ook in Zweden, Duitsland en vele andere landen hebben mensen hun hoop gevestigd op een Nederlands ‘nee’.”

“Deze Grondwet plaatst de macht op grotere afstand van de mensen en is bovendien een neo-liberaal politiek programma. Zo wordt gesteld dat het verkeer van kapitaal ‘vrij’ moet zijn. Dat betekent dat we bijvoorbeeld nooit een Tobin-tax op flitskapitaal kunnen invoeren. De vrijheid om daarvoor te kiezen, wordt ons ontnomen. Wie in zijn land vrij wil zijn om zelf beleid te maken, wijst deze grondwet af.”

“In mijn land komt geen referendum omdat de regering dondersgoed weet wat de uitslag zou zijn. Ik vraag u daarom namens alle progressieve tegenstanders in Europa: ga nog een paar dagen door met campagne voeren en stem woensdag massaal NEE!”

40 reacties

  1. Ik wou dat ik erbij kon zijn, super hoor!
    We worden voor de gek gehouden!

    Reactie by cynthia — zaterdag 28 mei 2005 @ 17.16

  2. Als ik Hr.Zalm op TV om de hete brij zie draaien en zijn Bodylanguage zie, weet ik dat hij met het zweet in zijn handen zit te liegen.(Over de euro.b.v.)
    Hij kan dan even NIET lachen.
    Als Hij dan ook steeds weigert om te folderen, zoals zijn collega’s, dan heeft hij echt moeite met de hele zaak.
    Als ik dan ook zie hoe van Balen(VVD) “dit” vertelt en Femke Halsema(Groen Links) weer wat anders over hetzelfde onderwerp, weet ik toch zeker dat ze met boerenbedrog bezig zijn.
    Hoe harder iemand gaat schreeuwen tegen zijn opponent,(zoals Hr.Brinkhorst) hoe zekerder je er van kan zijn dat hij liegt.
    Word ik dus steeds zekerder van mijn “nee” tegen deze grondwet.

    Reactie by F.H.van Groningen — zaterdag 28 mei 2005 @ 19.27

  3. We kunnen een hoop leren van het euro-kritische Zweden (bijvoorbeeld dat je land helemaal niet vergaat als je ergens niet aan mee doet). Maar wél buitengewoon zwak dat ze daar geen referendum houden!

    Reactie by Youri — zaterdag 28 mei 2005 @ 20.22

  4. Ik was er wel bij, wat een geweldige voordracht. Huur een TV-zender af voor een half uur en herhaal zijn voordracht. Liefst op 31 mei. Zeker weten dat er dan een 80% nee uitkomst is.
    STEM NEE, OOK NAMENS AL DIE MILJOENEN EUROPEANEN DIE NIET MOGEN STEMMEN.
    Nederland lijdt geen gezichtsverlies, maar oogst alleen maar respect !

    Reactie by Richard Klerks — zaterdag 28 mei 2005 @ 21.42

  5. Ik vraag mij af of het wel zo verstandig is om een referendum te houden in een land waar de meeste mensen niet weten waar het over gaat. Zowel de Neen als de Ja stemmers maken gebruik (misbruik) van de weinige kennis die bij de mensen aanwezig is en stichten daarmee willens en wetens verwarring bij deze mensen. Het is niet lang geleden dat een volkomen nieuwe partij zo maar deel uitmaakte van de regering zonder dat zij een verkiezings programma had. Maar dat zij alleen in speelde op de emoties van mensen en veel onjuiste dingen verwoorden. Nu dreigt weer het zelfde te gebeuren. Een Neen kan alleen geloofwaardig zijn als u enige kennis van zaken hebt omtrent de Europese Grondwet. Voor een Ja geldt het zelfde. Referendum prima, maar dan moet het echt gaan over de inhoud en geen motie van wantrouwen tegen deze regering.
    Ik moet bekennen dat ik op dit moment hevig twijfel en dat staat los van de politieke kleur die ik op dit moment draag.

    Reactie by Samir — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.04

  6. Ik wou dat ik er bij kon zijn
    Wij worden voor de gek gehouden

    Reactie by t.doornenbal — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.11

  7. Wat een belachelijke vertoning van o.a. de media om op deze wijze mensen over de streep te halen om voor deze grondwet te laten stemmen. ik citeer mouthaan de desbetreffende verslaggever op lokatie in groningen met de mededeling dat het arme noorden de hulp van de EU wel heel goed kon gebruiken .
    Laat heel duidelijk zijn dat den Haag al sinds jaar en dag dankzij de aardgas opbrengsten van het “arme noorden ‘” deze wegsluist en het noorden het nakijken geeft.
    Als er dan iets terugvloeit naar het noorden dan moeten wij de Heren erook nog dankbaar voor zijn .
    tevens wordt er door de media gesuggereerd
    dat een NEE stemmer eigelijk niet goed bij z’n hoofd is kun je jezelf maar beter afvragen waarom de Nee campagne maar 10 procent van het beschikbaar gestelde geld
    krijgt om campagne te voeren .
    zo democratisch is Den Haag .
    MIJN NEE STAAT ONOMSTOTELIJK VAST .

    Reactie by dirk van der zee — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.18

  8. Beste Richard Klerks,
    Geweldig idee, om een half uur t.v. tijd te kopen.
    Moet werken lijkt mij ook!!!

    Reactie by Diny — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.30

  9. Samir, ik heb me suf zitten lezen op de verschillende websites en ook allerlei artikelen en columns in kranten. En nog ben ik onzeker over wat er allemaal in dit verdrag staat. Ik ga stemmen en stem NEE. Juist, omdat het zo onduidelijk is en juist, OMDAT het een aantal mogelijkheden openlaat, zoals René Diekstra beschreef in zijn column in het Rotterdams Dagblad van vandaag. Dit vind je bij Jan’s weblogs. BIJ TWIJFEL STEM JE TEGEN, juist OMDAT we meer en nog meer moeten leren en weten en een contract teken je ook niet als je het er niet 100% mee eens bent, zei Jan Marijnissen. Zo klaar als een klontje dus voor mij: NEE!

    Reactie by L.M. Lembeck — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.39

  10. Het is mijns inziens geen goede reden om nee te stemmen voor andere landen. Als je nee stemt is dat om inhoudelijke afwegingen. Die kritiek op het verdwijnen van de mogelijkheid om een belasting te heffen op flitskapitaal is goede kritiek. Maar ik vraag me af of nieuwe onderhandelingen als gevolg van een nee-stem de grondwet niet nog neo-liberaler en minder groen maakt dan hij nu al is…
    Ik weet het niet en weet nog niet wat ik ga stemmen. Maar graag alleen inhoudelijk goede kritiek!

    Reactie by n.schouten — zaterdag 28 mei 2005 @ 22.44

  11. Beste mensen,
    Het wordt tijd het tij te keren. Nederland kan eindelijk bewijzen voor wat het staat. Een land met een Eigen Identiteit. Dat is ons goed recht. Stem nee, vooral als je twijfelt.

    Reactie by Karin Grawe — zaterdag 28 mei 2005 @ 23.37

  12. Ik stem dus NEE, ik ben voor de Unie, maar wel een sociale Unie, met deze Grondwet gaan we richting de Verenigde Staten van Amerika, moet er niet aan denken. De 2deling is al in gang gezet, gaat gewoon verder, maar met een NEE zeggen we:
    “”Wat de politieke kaste ook doet, we doen hier niet meer aan mee”" en dat Balkenende zichzelf voor schut zet met zijn uitspraak, is mooi meegenomen. Deze club (Balkenende cs.) is een verschrikkelijke vergissing, had er nooit mogen wezen. Dus, NEE tegen de Grondwet=NEE tegen Balkenende, 2 vliegen in een klap, of droom ik??

    Reactie by Hans Stoop — zondag 29 mei 2005 @ 1.37

  13. Durf nee te zeggen we worden door dit
    kabinet toch al bedonderd.
    Het wordt tijd dat dit land eens een
    keer plat gaat mischien wordt er dan
    geluisterd in Den-Haag.
    En laat het Noorden niet in de kou staan
    Wij laten jullie in Den-haag toch ook
    niet in de kou staan??

    Reactie by B.T.Westerman. — zondag 29 mei 2005 @ 7.42

  14. Kort en goed is dubbel goed.
    Deze grondwet is wellicht opzettelijk moeizaam opgesteld en lijkt op een wurgcontract.
    Wat niet helder is leg ik terzijde.
    Welk een gedrocht het is hebben we allemaal gadegeslagen bij de heterogeniteit die heerste in het kamp van de ja-propaganda.
    Dit alles doet werkelijk denken aan Hiep Hyper en Bill Super in oplichtingszaken.
    Ik vind dat Harry van Bommel een compliment verdient voor zijn heldere uiteenzettingen van de grote nadelen die aan deze grondwet kleven. Wie helder spreekt en schrijft, die helder denkt.
    Met volle overtuiging wordt het:
    NEEN!

    Reactie by Paul Oudshoorn — zondag 29 mei 2005 @ 9.17

  15. Ik stem, denk ik tegen. Volgens mij wordt Nederland ondergesneeuwd. Terwijl wij toch een aantal afwijkende meningen hebben, die ik erg belangrijk vind.

    Reactie by sijma rasser — zondag 29 mei 2005 @ 10.16

  16. Vrienden… Er is geen absolute waarheid. Niemand heeft de wijsheid in pacht en heeft altijd gelijk. Behalve…. Johan Cruijff!!! En die is voor. Stem dus JA!

    Reactie by Bert — zondag 29 mei 2005 @ 12.08

  17. Wat er in feite gebeurd bij aanname van de grondwet, is dat politieke besluiten worden gejuridiseerd. Daarmee krijgen de hoge heren de macht in de Europese Politiek en de Europese Rechtspraak. En ik was juist zo blij dat die machten gescheiden waren.
    Ik ruik de opkomst van een dictatuur.

    Reactie by Jan Breur — zondag 29 mei 2005 @ 13.13

  18. Stop het neo-liberale denken, in Europa,
    zeg nee tegen de grondwet en maak gebruik van je democratisch stemrecht.

    Reactie by jurrie — zondag 29 mei 2005 @ 13.21

  19. Ik zou gaarne willen weten,welke concessies er tijdens de onderhandelingen over de grondwet al gedaan zijn ? Maar dat zal wel een wens blijven, aangezien men niet graag toegeeft al veel verspeeld te hebben.

    Reactie by Ben Robben — zondag 29 mei 2005 @ 14.39

  20. Balkenende heeft mij bij “Buitenhof” niet kunnen overtuigen om voor te stemmen.Toen ik de grondwetkrant las,had ik mijn tegenstem al bepaald.
    VOLG MIJ!

    Reactie by JE. Mulder — zondag 29 mei 2005 @ 15.38

  21. Dat Europese landen gaan samenwerken is een goede zaak. Wanneer het er echter om gaat het kapitalistisch model te ondersteunen en het “rupsje nooit genoeg” gedrag te bevorderen zeg ik NEE. Wanneer wij onze planeet ook nog leefbaar willen houden voor onze kinderen en kleinkinderen moeten we terug met consumeren, hoe moeilijk dit ook lijkt. Nu China en ook India consumptieve grootmachten dreigen te worden zal de uitholling van de leefbaarheid van onze planeet alleen maar toenemen. Laten we strijden voor een grotere rol van de VN om te komen tot een evenwichtiger verdeling van welvaart, maar vooral voor het welzijn van de gehele wereldbevolking. Een Europese grondwet bevordert slechts het “graaigedrag” van multinationals en ander machtsblokken. Stem voor de wereld en niet voor Europa alleen.

    Reactie by H. Tanke — zondag 29 mei 2005 @ 17.33

  22. Ik kan geen keuze maken en stem daarom niet.
    Bovendien heb ik de Europese grondwet niet gelezen, zelfs niet de Nederlandse…
    Overwegend stem ik in met de SP en ben ook passief lid.
    Ik hoor bijvoorbeeld niets over de aanpak van het internationaal terrorisme als argument voor de ja-stemmers…
    Helaas geen keus deze keer, vanwege een gebrek aan kennis omtrent een ingewikkelde materie die de meeste burgers boven hun pet gaat.
    Het spijt me, ik ga niet stemmen, nochtans
    sta ik achter de SP gedurende decennia en lees tevens de Nieuwe Tribune.

    Reactie by Cees — zondag 29 mei 2005 @ 18.33

  23. Ik ben werkzaam in de zorg,en harder werken voor minder geld is belachelijk,we werken al heel hard en het menselijke gaat er steeds meer van af.Dus mensen in de zorg stem nee!!

    Reactie by linda — zondag 29 mei 2005 @ 20.19

  24. blijf opkomen voor ons NEEderland

    Reactie by rob funkbas — zondag 29 mei 2005 @ 20.40

  25. De vrijheid om een Tobin-tax in te voeren moet behouden blijven? Laat Nederland lekker een Tobin-tax invoeren, op internationale kapitaaltransacties… ik denk dat het kapitaal lekker om Nederland heen flitst!

    Reactie by Jeroen — zondag 29 mei 2005 @ 23.09

  26. @21, Tanke
    Ik dacht dat de VN afgeschreven was? Dat Handvest over buitenlandse interventies is in ieder geval vrij recentelijk nog waardeloos gebleken. Wacht even, staat daar niets over in de grondwet? Iets over VN-mandaat ofzo??

    Reactie by Jeroen — zondag 29 mei 2005 @ 23.14

  27. Als je een huis koopt en je twijfelt over je hypotheek zeg je NEE. Als een baan neemt en je arbeidscontract is niet helder zeg je ook nee. In hemelsnaam mensen denk na. Ik ben niet tegen de EU, maar wel op de manier zoals de grondwet nu wordt gebruikt. Iedereen kan zien dat ze in Den Haag in paniek zijn puur voor gezichtsverlies. Ik stem NEE en ga voor een EU die transparant is en waar wij als Nederlandse mensen grip blijven houden op ons land.

    Reactie by Karin — maandag 30 mei 2005 @ 9.23

  28. ƒ werd ongevraagd €

    1 juni 2005

    Tijd om af te r€k€n€n!

    Reactie by Gerard Meijer — maandag 30 mei 2005 @ 10.09

  29. Als ze in Zweden geen advies durven te vragen aan de bevolking, dan moeten wij ze maar helpen in NEEEEEE derland!

    Reactie by Hans Kruse — maandag 30 mei 2005 @ 10.35

  30. leuk ook dat onderzoek op referendumwijzer.nl, ik ben het voor 68% met de grondwet eens. Je zou zeggen stem ja, maar de punten waar ik (en de meeste andere ondervraagden) het niet mee eens zijn, zijn de meest definitieve en zwaarstwegende punten, een NEE wordt het dus van mij.

    Reactie by Jos — maandag 30 mei 2005 @ 12.08

  31. “NEE”, Sommige mensen hebben nooit genoeg.Dus hebben deze mensen besloten dat,hoewel ze bijna alles al hebben , er nog wel ietsje bij kan, en er bij ons nog wel een ietsiepietsie meer afkan, als we van Europa een groot land maken , daar spreekt iedereen dezelfde taal dus dat scheelt in de reclamekosten, die trouwens al door de consument betaalt werden maar dat waren ze toch vergeten dus we laten de producten even duur en hebben weer een hoop extra Winst …De Europese Unie,
    Door Multinationals,voor Multinationals…

    Reactie by Bram Volkers — maandag 30 mei 2005 @ 14.54

  32. Heel erg leuk die referendumwijzer, vooral als je hier eerlijk antwoord op geeft. Dan blijk je namelijk ineens aan de positieve zijde uit te komen en dus -JA- zou moeten stemmen. Gelukkig kijk ik verder dan mijn neus lang is en zie dat het hier om de vraagstelling gaat en niet over de inhoud van de Europese grondwet. Gelukkig maar, want ik was bang mijn gezonde verstand verloren te hebben. Dus het blijft zoals ik met mijn boerenverstand al had bepaald – EEN DIKKE VET GESCHREVEN NEE –
    Ik hoop dat meer mensen die achterbakse vraagstelling van de referendumwijzer door zien en dus voor NEE kiezen.
    Mijn NEE is in ieder geval definitief.

    Groetjes Leo.

    Reactie by Leo Keizer — maandag 30 mei 2005 @ 15.11

  33. Lange tijd dacht ik dat alleen in allerlei dubieuze staatjes in zuid Amerika, het Verre Oosten of Afrika smerige politiek werd bedreven. Nederland wist zich wat openlijke smerigheid daarvan op subtiele wijze goed te onderscheiden. En daarmee wordt de Nederlandse bevolking wordt sinds jaar en dag door de Haagse witte borden politiek, volgens koldermodel in de maling genomen.

    Voorafgaande aan het referendum hebben Bos, Zalm en Balkenende [in hun onzekerheid en als slechte verliezers] uiteraard op kosten van de belastingbetaler, het niet na kunnen laten, hun JA campagne met een valse start te beginnen.

    Voor de rest van Europa moet de Nederlandse politiek er op zijn minst uit zien als een klucht, als absurdistisch theater of een poppenkast met Jan Peter als Jan Klaassen in de hoofdrol.

    Om de avondvullende show verder compleet te maken, hebben ze afgelopen week niet na kunnen laten daarenboven nog negen fossiele komedianten (Kok, Lubbers en 7 andere buikspreekpoppen) uit een hoge hoed te vissen. Al dagenlang braken ze keer op keer in weerzinwekkende reclamespotjes hun “ja”-onzin uit, ondersteund door argumenten die werkelijk nergens op slaan.

    Onze enige hoop ligt nu nog bij het klootjesvolk, dat in de rol van veldwachter op de eerste juni in dit toneelstukje mee mag spelen. Als ik mij van vroeger goed herinner kreeg Jan Klaassen van de veldwachter altijd wel een fikse tik met een stok of knuppel op zijn kop. Au, au riep hij dan uit. Ik kan mij niet voorstellen dat Jan (Peter) Klaassen onder al de te verwachten stokslagen die hij komende woensdag gaat krijgen, tegen beter weten in, JA, JA zal blijven roepen.

    Willem

    Reactie by willem in't Hout — maandag 30 mei 2005 @ 15.23

  34. Natuurlijk zijn veel Nederlanders voor Europese samenwerking. En daarom willen wij meer tijd voor een open debat zoals dat de laatste drie dagen gevoerd wordt. Wij willen de EU grondwet echt lezen en kunnen doorgronden zodat wij een wel overwogen mening kunnen vormen. Net zoals wij onze eigen NL grondwet door en door kennen zodat wij ons niet laten lijden door sentimenten over de dure euro, Turkije en de algemene onvrede over het NL beleid. Wij weten echt wel dat het verdrag van Niche maar voor een beperkt aantal landen is geschreven en dat een herziening op z’n plaats is na de uitbreiding. Ook weten wij wel dat deze nieuwe voorlopige grondwet is samengesteld door heel veel belangengroeperingen op allerlei niveau’s uit de EU samenleving en niet door EU leiders. Maar het gaat ons te snel. Laat het ons svp nog maar een aantal jaren met een slecht en achterhaald verdrag van Niche doen waarvan wij met z’n allen geen idee hebben wat er in staat. Verzet je dus nu en stem SP NEE, ehhh NEE SP heeft geen idee. Stem groenlinks JA

    Reactie by arno — maandag 30 mei 2005 @ 23.55

  35. DENK MEE ** STEM NEE **

    Reactie by Rene — dinsdag 31 mei 2005 @ 18.08

  36. Hoe achterbaks zijnde vragen van de referendum wijzer.
    Logisch dat je altijd aan de ja-zijde uitkomt.
    Essentiele vragen die iedereen een nee-advies zouden geven zien we er niet in.
    Politiek maffiosa’s zijn t.
    En wat een propaganda voor ja op de radio.
    Alleen hier al om stem ik nee.

    Reactie by Angel Horst — dinsdag 31 mei 2005 @ 19.33

  37. Beste Angel, als ik het goed begrijp zou je ja stemmen wanneer er bij de referendum wijzer essentiele vragen zouden staan die iedereen een nee advies zouden geven en wanneer er propoganda voor “nee” op de radio te horen zou zijn?
    Alleen om dit soort gedrag stem ik al ja.
    Nee hoor, ik zeg niet wat ik stem. Maar ik probeer wel inhoudelijke argumenten te vinden voor m’n keuze.Zou jij ook kunnen doen, geeft jezelf wat meer persoonlijkheid. Succes Angel

    Reactie by arno — dinsdag 31 mei 2005 @ 20.28

  38. Door de legale maffiapraktijken van deze regering te legaliseren op Europees nivo zou ik zeggen stem vooral Ja. Want een groot deel van wat in deze grondwet staat komt niet ten goede aan ons “klootjesvolk”, maar is vooral goed voor de meneer/mevrouw met de toch al dikke geldbuidel.
    Heb je een beetje verstand en wil je na het referendum nog een beetje te vertellen hebben in eigen land stem dan vooral NEE!
    En stem bij de volgende verkiezingen in eigen land alstjeblieft niet op het zooitje
    wat nu de touwtje in handen heeft.
    Democratisch noemt de CDA het om alleen Nee te accepteren als 55% of meer nee stemmen.
    Dat geeft al een beetje aan hoe er straks in Europa met nationale belangen en minderheden aan toe zal gaan.
    Na de toch al zo democratisch ingevoerde Euro en het fantastische beleidt wat deze regering voert laat ik me niet weer in de maling nemen, dus ik stem gewoon NEE!!!!!!
    De Zweden hebben de kans gegrepen om de Euro tegen te houden, maar wij hebben hem gewoon door de strot gedrukt gekregen.
    Veel mensen voelen daar iedere dag de pijnlijke gevolgen van, laat je stem nu horen en stem TEGEN de Europesche grondwet!

    Reactie by Joris — dinsdag 31 mei 2005 @ 22.04

  39. ministers en politici weten het niet meer.!!!Begrijpelijkk en schandalig.!!In de voorbije 50 jaar werd ons nooit iets gevraagd over Europ.De volgende ramp is inmiddels in ontwikkeling.!!Ministers/politici spreken veronderstellingen uit over de ergernis bij het electoraat die tot de afwijzing van de grondwet hebben geleid.Deze veronderstellingen zijn echter maar een deel van het ongenoegen dat is ontstaan.!!Veel meer items dan recentelijk door o.a. de Hr.JPB. genoemd zijn oorzaak van het ontstane debacle.!!O.a. ook de invoering van de Euro met alle rampzalige gevolgen van dien wordt in de prietpraat angstvallig vermeden.Zalm krijgt bij intervieuws voor TV het zweet in kruis en handen,en is nonverbaal een afgrijselijk toonbeeld van leugen en bedrog.!!Oplossing: enqueteer het electoraat wat de wensen zijn.Kort,bondig voor een ieder duidelijk geformuleerd.Geen Haagse prietpraat.!!Den Haag beschikt over een gigantisch ambtelijk apparaat dat perfect in staat is regelmatig dit soort onderzoeken te verrichten.!!Dit hele process van begin tot eind op radio en tv met het electoraat communiceren.Ten laatste gaan onderhandelaars in het bijzijn van afgevaardigde van het electoraat naar Brussel voor nader overleg en besluitvorming.Nogmaals alles onder controle van het electoraat, opdat geen onderonsjes worden gecreeerd en achterkamertjes worden voorkomen.

    Reactie by leo keijzer — donderdag 2 juni 2005 @ 10.53

  40. Ik denk dat nog geen 5% van de stemgerechtigden in Nederland ook maar het flauwste benul heeft van wat een invoering van zo’n grondwet nu eigenlijk voor gevolgen heeft voor de talloze bevolkingsgroepen in heel Europa.

    “Tijd om de mond open te doen! Tijd om kabinet Balkenende op zijn nummer te zetten! We pikken het niet langer! De manier waarop de ja campagne is gevoerd slaat nergens op! Wat een achterbakse stemwijzer op internet! Zalm is een griezel! We gaan op amerika lijken, huuuh!”

    Stuk voor stuk argumenten die ik telkens terugzie op deze website en die Niets, maar dan ook Echt Helemaal NIETS te maken hebben met deze grondwet.

    Dit referendum ging niet over de grondwet, want de realiteit is dat vrijwel NIEMAND weet waar het over gaat, mijzelf inbegrepen.

    Het referendum werd door iedereen in mijn omgeving en ook door bijna iedereen op deze site wat ik er uit begrijp opgevat als deze vraag: “Nederlanders. Hebben jullie vertrouwen in de huidige regering? Hebben jullie vertrouwen in de manier waarop wij dingen aanpakken? Hebben jullie vertrouwen in de manier waarop de Europese leiders bezig zijn?”

    Volgens mij is DIT de kern van de zaak, en ik zie OVERAL om mij heen een volmaakt wantrouwen in de mensen die wij aangewezen hebben om onze belangen te behartigen en zaken te regelen. De regering weet dit zelf ook; want zij zien als nieuwe taak: de kloof tussen burger en regering dichten.

    Het rare is dat dit hele referendum daar NIETS mee te maken had, maar niets had deze situatie pijnlijker kunnen blootleggen.

    Al met al is het feit dat een meerderheid Nee heeft gestemd zeer gunstig voor Nederland. Maar had dit ook maar IETS met de grondwet te maken? Ik vrees het niet.

    Reactie by Daniel — vrijdag 3 juni 2005 @ 1.18

RSS feed voor reacties op dit bericht.

Helaas, het reactieformulier is op dit moment gesloten.

18 queries. 0.582 seconden. Powered by WordPress

top