SP lanceert alternatief actieplan tegen horrorzomers vol stalbranden

Frank Futselaar

Elk jaar sterven nu honderdduizenden dieren in Nederland een afschuwelijke dood in stalbranden. Gisteren stierven 2500 varkens in een brand bij Didam. Treurig ‘record’ was vorig jaar, toen 20.000 varkens omkwamen bij een stalbrand in Erichem. Van de boer was al jaren bekend dat hij de regels aan zijn laars lapte. De nieuwe plannen van het kabinet tegen stalbranden zijn wat de SP betreft te vrijblijvend. Het kabinet blijft vooral wachten tot de sector het probleem zelf oplost en deinst terug voor serieuze maatregelen zoals strengere normen voor bestaande stallen, terwijl de doorgeslagen bio-industrie enorme aantallen dieren in stallen propt, met vaak basale brandveiligheidsmaatregelen.

Volgens SP-Kamerlid Frank Futselaar is het daarom tijd dat de overheid met duidelijke regels komt en deze controleert: ‘Elke zomer lijkt het aantal stalbranden en dode dieren toe te nemen. Ik heb genoeg van de horrorzomers. Met simpele en goedkope oplossingen kunnen we al veel voorkomen. Zo zijn er stallen zonder zelfs maar een brandmelder of bliksemafleiding. En foute boeren kunnen nog steeds uit en ander Europees land zo in Nederland aan de slag, zoals de boer in Erichem, doordat er geen zwarte lijst is. Ons actieplan bevat maatregelen om de komende jaren een echte slag te maken als het gaat om de veiligheid van dieren.’

Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!