Marijnissen presenteert Het Zorgbuurthuis: menselijke zorg in de buurt

Iedereen moet op een menswaardige manier oud kunnen worden in zijn of haar eigen buurt. Ook als dat thuis niet meer gaat. Daarom presenteert SP-Kamerlid Lilian Marijnissen vrijdag het plan voor Het Zorgbuurthuis. ‘Ouderen in Nederland verdienen goede zorg. Na het sluiten van de verzorgingshuizen wonen mensen langer thuis. Ook als dat niet meer gaat, als ze eenzaam zijn of ze zich niet veilig voelen. Daarom presenteren wij nu dit initiatief voor Het Zorgbuurthuis. Kleinschalige en menswaardige zorg in je eigen buurt voor ouderen die het thuis niet meer redden.’

Het Zorgbuurthuis moet er zoveel mogelijk uitzien als een normale woning, met een kleine groep mensen die daar samen wonen. Marijnissen: ‘Met vast personeel, dus een aantal zorgverleners die de bewoners, familie en buren ook kennen. Met goed en vers bereid eten. Met een inloopfunctie voor de buurt zodat ouderen die nog zelfstandig wonen bijvoorbeeld wel mee kunnen komen eten of kunnen komen helpen met koken. Een plek in het Zorgbuurthuis is niet afhankelijk van de dikte van je portemonnee, maar is betaalbaar voor iedereen.’

Het is volgens Marijnissen van groot belang dat iedereen in zijn of haar eigen buurt oud kan worden. Marijnissen: ‘Als je oud kunt worden in je eigen buurt, behoud je je sociale contacten en is de kans op eenzaamheid kleiner. Daarom stellen wij ook voor dat je partner mee moet kunnen verhuizen naar Het Zorgbuurthuis, ook al heeft die nog geen zorg nodig. De vrijwilligers zijn bekende gezichten die zich dichtbij inzetten voor hun eigen buurt en buren. Geen anonieme zorg met lange kille gangen, maar Het Zorgbuurthuis als onderdeel van een betrokken gemeenschap.’

Vele mensen hebben meegedacht met dit plan. Van opiniemakers tot zorgverleners. Van een verpleeghuisarchitect tot aan zorgbestuurders. Van een filosoof tot aan wetenschappers. En natuurlijk ouderen zelf.

Het hele plan is hier te lezen.