www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu

/milieu :: Nieuws

Van Gerven: economie hoort niet centraal in natuurbeleid

16-04-2014 Het natuurbeleid van staatssecretaris Dijksma is zo zacht als een pakje boter en biedt vrij spel voor economische belangen. Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven in reactie op de natuurvisie die Dijksma presenteerde. 'De natuur moet ruimte bieden aan de economie, dat is alles waar ze oog voor heeft.'

Gebruik landbouwsubsidies voor meer natuur en eco-toerisme

18-12-2013 SP-Kamerlid Eric Smaling wil dat het kabinet werk maakt van meer natuur door de landbouwsubsidies uit Brussel slimmer te besteden. 'Ik ben geen voorstander van de enorme landbouwsubsidies uit Brussel, maar als ze dan toch komen dan kunnen we ze beter besteden aan het stimuleren van biologische- en gifvrije landbouw en eco-toerisme. De mogelijkheid is er, laten we die dan ook benutten,’ aldus Smaling.

Van Gerven: Natuur is terug bij het volk

15-06-2013 SP-Kamerlid Henk van Gerven is blij dat staatssecretaris Dijksma gezwicht is voor de felle kritiek op haar plannen om natuurgebieden te verkopen. 'Het is goed dat Dijksma tot inkeer is gekomen. Dat onzalige plan was een ramp voor onze natuur.'

Van Gerven uitgeroepen tot Groenste Politicus

11-06-2013 SP-Kamerlid Henk van Gerven is uitgeroepen tot groenste politicus van het jaar 2013. De prijs werd uitgereikt door Marc van den Tweel, directeur van Natuurmonumenten. Volgens Natuurmonumenten heeft Van Gerven de prijs gewonnen vanwege zijn volhoudende inzet voor de natuurbescherming in Nederland. Zo verzette hij zich tegen de gedwongen verkoop van natuurgronden van Staatsbosbeheer, pleitte hij tegen het verdwijnen van natuur om plaats te maken voor de Blankenburgtunnel en protesteerde hij tegen de natuurbezuinigingen van voormalig staatssecretaris Bleker, die ook onder het huidige kabinet bijna ongewijzigd worden voortgezet.

Eric Smaling en Emile Roemer Smaling wordt gefeliciteerd door SP-leider Emile Roemer

Maidenspeech Eric Smaling: 'Landbouw en natuur staan met de rug naar elkaar'

05-06-2013 SP-Kamerlid Eric Smaling hield woensdag zijn maidenspeech in de Tweede Kamer tijdens het debat over gewasbeschermingsmiddelen. Smaling maakte daarmee zijn debuut in de Tweede Kamer.

Henk van Gerven SP-Kamerlid Henk van Gerven (midden)

Uitverkoop natuur is ecologisch én economisch onverstandig

05-05-2013 SP-Kamerlid Henk van Gerven bracht zaterdagmiddag 4 mei een demonstratief bezoek aan natuurgebieden in de buurt van Daarle uit protest tegen de voorgenomen verkoop van natuur. Van Gerven: ‘Het is verbazingwekkend mooie natuur. Onbegrijpelijk dat het kabinet dit in de uitverkoop wil doen.’ Het kabinet wil met de verkoop van natuurgronden 10 miljoen euro ophalen. Volgens Van Gerven doet het kabinet de gronden voor een habbekrats van de hand. ‘Het tafelzilver wordt door dit kabinet verkocht,’ aldus Van Gerven.

Van Gerven: ‘Stop uitverkoop natuur Overijssel’

02-04-2013 SP-Kamerlid Henk van Gerven verzet zich tegen de plannen van PvdA-staatssecretaris Dijksma om grote stukken natuur van Staatsbosbeheer in de uitverkoop te doen. ‘Twee jaar geleden stonden Job Cohen en Emile Roemer zij aan zij te protesteren tegen precies datgene wat Dijksma nu wil doen: natuur in de uitverkoop doen. Het natuurbeleid van de PvdA wisselt sneller dan de seizoenen.’

Verbreden A27 ramp voor staatskas en omwonenden

26-03-2013 Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir is het besluit om de A27 te verbreden een ferme klap in het gezicht van de inwoners van Utrecht. De SP verzet zich al langer tegen de plannen van minister Schultz om deze weg te verbreden. Bashir: ‘Het is niet nodig, het is peperduur en het vernietigt een groot deel van het unieke natuurgebied Amelisweerd.’

Roemer: 'Natuur is geen luxeproduct'

01-09-2012 SP-leider Emile Roemer bracht zaterdagochtend een bezoek aan een natuurgebied in Weert dat is aangekocht door Stichting ARK. Hij sprak met de stichting over het te voeren natuurbeleid en gaf aan 'onder de indruk te zijn' van hun werkzaamheden.

Van Gerven: nieuwe natuurwet Bleker bedreiging voor dier en natuur

23-08-2012 SP-Kamerlid Henk van Gerven snapt niet waarom staatssecretaris Bleker zijn nieuwe natuurbeschermingswet nog naar de Kamer stuurt. ‘Raad van State en natuurbeschermingsorganisaties hadden beiden bakken met kritiek. Bleker heeft genoeg schade aangericht. Het is nu eerst aan de kiezer en dan aan de nieuwe Kamer en een nieuw kabinet.’

Studio SP