www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu

/milieu :: Nieuws

Van Gerven: controle op vleesindustrie moet beter

28-03-2014 ‘We nemen geen genoegen met lapmiddelen en halve maatregelen.’ Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven in reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid waarin gesteld wordt dat de consument niet voldoende garanties krijgt op de veiligheid van vlees. Het rapport bevestigt de kritiek van de SP dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet op orde is en dat de vleessector onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor voedselveiligheid en dierenwelzijn.

Van Gerven: pak overlast bioindustrie aan door regulering dieraantallen

13-03-2014 SP-Kamerlid Henk van Gerven vraagt staatssecretaris Dijksma om regulering op dieraantallen mogelijk te maken in gebieden zoals de Peel, die zwaar overbelast zijn door de bio-industrie. 'Maar liefst 33 miljoen kippen, varkens en andere dieren leven er in de Peel. Dat is te veel voor de draagkracht van het gebied. Te veel stank, te veel fijnstof, te veel risico’s voor de volksgezondheid,' aldus Van Gerven.

Maak van Gezondheidsdienst voor Dieren een publieke dienst

20-01-2014 Staatssecretaris Dijksma weigert (ondanks een aangenomen SP-motie) om de taken van de private Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) publiek te maken. De GD speelt een cruciale rol bij het opsporen en controleren van gevaarlijke dierziekten zoals Q-koorts en dient daarom volgens SP-Kamerlid Henk van Gerven volledig onafhankelijk te zijn van belanghebbende bedrijven zoals nu niet het geval is: 'Nu keurt nog altijd de slager zijn eigen vlees terwijl de belangen voor de volksgezondheid altijd moeten prevaleren boven de belangen van de vlees- en zuivelindustrie. De staatssecretaris moet daarom niet langer dralen maar zorgen dat de motie wordt uitgevoerd.'

Dijksma steunt SP: dierenmishandeling bij productie uitbannen

03-12-2013 Staatssecretaris Dijksma gaat zich sterk maken voor de uitbanning van producten waarvoor dieren levend gevild of geplukt worden. Dat zegde ze maandag toe aan de SP tijdens het overleg Dierenwelzijn in de Tweede Kamer.

Ziekelijke doorfok dieren eindelijk aangepakt

11-06-2013 Op initiatief van Henk van Gerven kan eindelijk ingegrepen worden tegen het doorfokken van gezelschaps- en hobbydieren. 'Door het eindeloos doorfokken van rasdieren hebben bijvoorbeeld honden idioot vaak last van epilepsie, kortademigheid en kapotte heupen. Erfelijke gebreken die ontstaan door doorfokken hoeven nu niet langer voor te komen.'

Eric Smaling en Emile Roemer Smaling wordt gefeliciteerd door SP-leider Emile Roemer

Maidenspeech Eric Smaling: 'Landbouw en natuur staan met de rug naar elkaar'

05-06-2013 SP-Kamerlid Eric Smaling hield woensdag zijn maidenspeech in de Tweede Kamer tijdens het debat over gewasbeschermingsmiddelen. Smaling maakte daarmee zijn debuut in de Tweede Kamer.

Van Gerven: ‘Maak dierproeven overbodig’

15-05-2013 Het aantal proefdieren in Nederland is de afgelopen jaren met 2,5% gestegen naar 582.000. Daarnaast stierven in 2011 maar liefst 530.000 proefdieren ongebruikt. Volgens Henk van Gerven moet hier iets aan gebeuren: ‘De helft van deze dieren overlijdt ongebruikt. Zo ga je niet met dieren om. Wij willen dat de regering zowel het gebruik als de verspilling van proefdieren te lijf gaat.’

Compenseer slachtoffers Q-koorts

11-04-2013 Volgens SP-Kamerlid en oud-huisarts Henk van Gerven laat het kabinet de slachtoffers van de Q-koorts al jaren in de kou staan. Hij pleit voor een compensatiefonds. ‘Bizar dat de boeren ondertussen gecompenseerd zijn, maar de slachtoffers niet. Stapels mensen zitten ziek thuis, kunnen niet meer werken of zijn een deel van hun inkomen kwijtgeraakt. In sommige gevallen is de kostwinner van een gezin overleden. Ruimhartige excuses en compensatie zijn op hun plaats.’

Kamer steunt SP: Nederland eist Europees verbod gif dat bijensterfte veroorzaakt

24-01-2013 Nederland gaat zich inzetten voor een Europees verbod op voor bijen gevaarlijke bestrijdingsmiddelen. De SP diende samen met de Partij voor de Dieren een motie daartoe in, die donderdag werd aangenomen in de Tweede Kamer.

Proefdiervrij benoemt Dennis de Jong tot Vriend van de Maand

16-01-2013 SP-Europarlementariër Dennis de Jong uit Rotterdam is benoemd tot Vriend van de Maand van Proefdiervrij. De Jong verdient de titel vanwege zijn waardevolle rol en inzet voor het volledige Europese test- en handelsverbod voor diergeteste cosmetica.

Studio SP