www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer steunt SP: Nieuw onderzoek naar misstanden in controle dierentransport

16-02-2011 • Met een door de Tweede Kamer aangenomen voorstel van SP-Kamerlid Henk van Gerven komt er een vervolgactie op de reeds in 2006 geconstateerde misstanden bij de Voedsel en Warenautoriteit (VWA). De VWA controleert ondermeer diertransport en slachterijen op het welzijn van de dieren. Al bij een doorlichting van de VWA in 2006 werd geconstateerd dat de dienst slecht presteert bij de controle op dierenwelzijn. De afgelopen jaren leidden controles niet tot vervolging, ook niet als er tientallen dieren omkwamen bij een transport.

Henk van GervenHet rapport dat de misstanden binnen de VWA aankaartte, werd een jaar lang door oud CDA-minister Verburg onder de pet gehouden. Uiteindelijk meldde een klokkenluider dat notoire overtreders niet door de VWA aangepakt werden en dat dierenartsen onder druk werden gezet om misstanden te gedogen.

Inmiddels is binnen de VWA een reorganisatie op gang gekomen. Onduidelijk is echter of hier de drift tot bezuinigen voorrang krijgt boven het verbeteren van het dierenwelzijn. Van Gerven is blij met nieuwe onderzoek: ‘Goed toezicht is essentieel om misstanden bij diertransport en slacht te voorkomen. Dat kan niet zonder goed functionerende toezichthouders. Ik ben blij dat VWA nu wordt aangezet haar werkwijze te verbeteren.’