www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Openheid over giftige uitstoot Corus

19-05-2008 • SP-Kamerlid Remi Poppe wil exact weten welke giftige stoffen Corus, het voormalige Hoogovens in IJmuiden, uitstoot en hoe de vergunningverlening hiervoor is verlopen. In een uitzending van ZEMBLA zondag kwam naar voren dat de provincie Noord-Holland vorig jaar een veel ruimere vergunning voor de uitstoot van giftige stoffen aan Corus heeft verleend dan het staalbedrijf voorheen kreeg.

Poppe: “Dit is in strijd met alle nationale en internationale regels voor vermindering van uitstoot. Van een groot bedrijf als Corus moet je kunnen verwachten dat het zijn verantwoordelijkheid neemt. Corus moet juist de best beschikbare technieken toepassen om de uitstoot van kankerverwekkende stoffen te verminderen.”

De uitstoot van Corus wordt in de uitzending in verband gebracht met het grote percentage kankerpatienten in het naburige Wijk aan Zee. Zo bleek uit onderzoek dat het hoeveelheid kankerverwekkend chroom bij kinderen ver boven de wettelijke gezondheidsnormen ligt. De provincie noch de inspectie van het ministerie van VROM weten precies welke giftige stoffen er uit de schoorstenen van Corus komen.

“Het is schandalig dat ze de exacte uitstoot van giftige stoffen niet kennen”, zegt Poppe. “Hoe wil je dan ooit goed kunnen handhaven. Ik hoor graag van minister Cramer van Milieu waarom de VROM Inspectie niet eerder van die overschrijdingen wist en vooral hoe ze Corus nu gaat aanpakken om de uitstoot van giftige stoffen te voorkomen.”