www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

CDA laat mosselvissers in onzekerheid

12-03-2008 • Tot grote teleurstelling van SP-Kamerlid Hugo Polderman weigert de Tweede Kamer vooralsnog te debatteren over de toekomst van de mosselvisserij. Het deze week geplande debat naar aanleiding van een verbod op het vangen van mosselzaad in de Waddenzee is om onbegrijpelijke redenen op verzoek van het CDA uitgesteld. De mosselvissers blijven daardoor in onzekerheid achter.

Hugo PoldermanEen geïrriteerde Polderman: “Toen bekend werd dat de mosselvissers hun werk niet meer mogen doen, was het CDA er als de kippen bij om moties ter ondersteuning van de vissers in te dienen. Maar nu hun eigen landbouwminister Verburg duidelijk heeft gemaakt dat de mosselvissers komend voorjaar van haar geen steun hoeven te verwachten, geeft ook de CDA-fractie niet thuis”

De tijd dringt voor de vissers omdat ze zich nu klaar moeten maken voor de vangst van mosselzaad in mei en juni. Polderman: “De vissers in Yerseke leven in grote onzekerheid en willen weten wat de politiek nu als antwoord gaat geven op de uitspraak van de Raad van State, die de werkgelegenheid van meer dan 3000 mensen onder druk zet”.

De SP wil met grote spoed een debat over de toekomst van de mosselvisserij. Helaas staat zij daar alleen in. Polderman: “In overleg met de sector ga ik nu kijken welke andere stappen we in de tussentijd kunnen nemen teneinde deze waardevolle sector te behouden voor Nederland.”