www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Vrijdag 12 september Den Bosch - Eric Smaling gaat vandaag op werkbezoek bij Essent
  • Zaterdag 13 september Winterswijk - Eric Smaling is aanwezig bij het schaliegasdebat bij SP Afdeling Winterswijk (met Die Linke)
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Verburg boekt stiekem megabezuiniging op biologische landbouw

13-12-2007 • Minister Verburg laat alle ambitie varen als het gaat om de biologische landbouw in Nederland, maar probeert dit slinks te verhullen door met percentages te goochelen. Dit concludeert SP-Kamerlid Krista van Velzen uit de langetermijnvisie die Verburg vandaag presenteerde. "Verburg praat over 5 procent groei per jaar en dat klinkt heel mooi. Maar dat is 5 procent van de 2,5 procent biologische landbouw die we nu hebben, niet 5 procent van de landbouw. Eerder was met haar voorganger afgesproken dat we zouden streven naar 10 procent biologische landbouw in 2011, dat wordt nu 2,9 procent. Dit is een belediging voor de sector."

"Dit kabinet heeft de mond vol van duurzaamheid, maar wil niet meer dan een groei van de biologische landbouw van 0,4 procent in drie jaar tijd. Dat is dus drie keer niks. Verburg verloochent de sector zonder daar voor uit te willen komen. Wat een laf gedrag voor een minister die voortdurend kweelt dat de biologische landbouw zo waardevol is."

De Kamer heeft bijna een jaar mogen wachten op deze visie. Keer op keer heeft Verburg gesteld dat de ambities van oud-minister Veerman (10% areaal in 2010 en 5 % consumptie in 2007) ook haar ambities zijn.

Als klap op de vuurpijl heeft Verburg besloten om 30 miljoen euro te bezuinigen op biologische landbouw in deze regeerperiode. Van Velzen dient een voorstel in om deze bezuiniging terug te draaien.