www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Poppe wacht niet langer op antwoord

29-10-2007 • NOVA maakte zaterdag 27 oktober 2007 een goede uitzending. Daarin bevestigde medewerkers uit de haven en deskundigen van FNV en RIVM dat er veel risico's gelopen wordt met gegaste containers. De exporteurs uit landen als China maken onzorgvuldig en onnodig gebruik van giftige gassen om containers en ladingen te ontsmetten. Bij opening van de containers in Nederland staan havenwerkers bloot aan grote hoeveelheden van die gassen. Uit de producten die de consument koopt komen nog maanden, soms jaren de giftige gassen vrij. De meeste gassen leiden bij blootstelling aan grote doses tot blijvende aantasting van zenuwstelsel en luchtwegen. SP Tweede Kamerlid Remi Poppe heeft hier eerder dit jaar al vragen over gesteld aan de minister van Milieu. Op de belangrijkste vraag hoe het extra toezicht en handhaving gaat organiseren heeft de minister slechts een zeer ontwijkend antwoord. 'Daar neem ik geen genoegen mee', zegt Poppe. '' Het gaat om de gezondheid van mensen. Er ligt notabene al 4 jaar een wetsvoorstel klaar om het probleem aan te pakken'.