www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Wit bepleit vliegverbod voor Awacs boven Nederland

15-01-2007 • SP-Kamerlid Jan de Wit dient een motie in om de Awacsbasis bij Schinveld een vliegverbod boven Nederland op te leggen. Dat kondigde De Wit gisteren in Schinveld aan tijdens de herdenking van de bezetting en ontruiming van zes hectare bos bij de landingsbaan van Awacsvliegveld Geilenkirchen begin vorig jaar. Het vliegverkeer rond de Duitse militaire basis zorgt voor extreme overlast in Zuid-Limburg.

Vorige week liet staatssecretaris Van Geel (CDA, Milieu) weten dat het onmogelijk is woningen in Schinveld voldoende te isoleren tegen de geluidsoverlast van Awacs-radarvliegtuigen. Nieuwe aanpassingen zijn zo ingrijpend dat de woningen zouden veranderen in een soort bunker. De operatie zou minstens 55 miljoen euro kosten, aldus Van Geel.

Net als de SP verwerpt ook wethouder Ubachs van de gemeente Onderbanken, waartoe Schinveld behoort, de uitspraken van Van Geel. „Niks bunkers, de basis moet hier weg", zei Ubachs gisteren. Onderbanken probeert nu via de Duitse rechter de basis gesloten te krijgen.

Enkele honderden demonstranten waren gisteren aanwezig bij de herdenking. Deze inwoners van Brunssum en Schinveld en leden van de SP en actiegroep GroenFront liepen op hun tocht onder meer langs de plek waar acht jaar geleden een tankvliegtuig van de Awacs-basis neerstortte, en langs een herdenkingsmonument van de bezetting van het bos.