www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Gerven geschokt om misstanden Braziliaanse sojateelt

03-10-2012 • SP-Kamerlid Henk van Gerven is geschokt door de verhalen over misstanden op sojaplantages in Brazilië. Van Gerven sprak woensdagmiddag met een Braziliaanse delegatie over de gevolgen van sojaproductie voor mens en omgeving.

Henk van Gerven

'Inheemse leiders en boeren worden vermoord zodat sojaplantages meer ruimte hebben. Het op grote schaal verbouwen van soja voor Nederlands veevoer heeft veel schadelijke effecten voor het milieu', aldus Van Gerven.
Nederland is de op één na grootste importeur van soja wereldwijd. De intensieve veehouderij is een grote afnemer van de soja. Bij de productie daarvan worden in Brazilië veel grenzen en normen overtreden: kleine boeren worden van hun land verjaagd, tropisch regenwoud wordt gekapt, arbeiders worden uitgebuit en grote gebieden raken vervuild door bestrijdingsmiddelen.

Braziliaanse delegatie

Genito Kaiowá, één van de delegatieleden, vertelde hoe zijn vader vermoord werd zodat plaats gemaakt kon worden voor sojateelt. Hij sprak tegen Van Gerven de hoop uit dat Nederland Brazilië aanspreekt op dit soort misstanden en dat de criteria voor verantwoorde sojateelt worden aangescherpt.

Henk van Gerven

Henk van Gerven deed de delegatie de belofte dat hij de kwestie bij de Nederlandse regering en het parlement zal aankaarten. 'Ik ben geen voorstander van de grootschalige soja-import uit Brazilië, Europa kan gemakkelijk zelf in haar voedselbehoefte voor mens en dier voorzien. Maar als er soja wordt geïmporteerd, dan moet dat op een duurzame wijze worden geproduceerd en niet ten koste gaan van de kleine Braziliaanse boeren en inheemse bevolking.'