www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Gerven: 'Subsidie aan onwenselijke gigastal onacceptabel'

09-07-2012 • SP-Kamerlid Henk van Gerven wil zo snel mogelijk van staatssecretaris Bleker weten of hij wist van de miljoenensubsidie aan een megastallencomplex in Grubbenvorst. De afgelopen jaren zou dit complex ruim 2 miljoen hebben ontvangen van provincie, rijk en Europa. 'Toen ik Bleker vroeg naar dit project, zei hij dat hij dit onwenselijk vond. Maar nu blijkt het bedrijf subsidie te ontvangen van zijn ministerie. Dat maakt zijn beweringen volstrekt ongeloofwaardig.'

Henk van GervenHet megastallencomplex in Limburg, dat op grote weerstand van de omgeving stuit, moet plaats bieden aan 35.000 varkens en 1,2 miljoen kippen. Van Gerven: 'Een idiote omvang, zeker in een tijd waarin het besef groeit dat deze manier van dieren houden onhoudbaar is. Bleker leek dit langzaam maar zeker ook te gaan beseffen, maar het lijkt er nu op alsof hij mooie woorden sprak, maar deze veefabriek ondertussen in de subsidiepot liet graaien. De staatssecretaris heeft een hoop uit te leggen en moet de ontwikkeling van dit bedrijf stopzetten.'

De SP'er wil onder meer van Bleker weten of hij op de hoogte was van de stroom aan subsidies die de afgelopen jaren zijn verstrekt. Daarna wil Van Gerven weten of het klopt dat het ministerie actief betrokken was bij de export van kennis over het bouwen van megastallen naar China. 'Hier proberen we een einde te maken aan deze gigastallen, omdat ze slecht zijn voor milieu en dier. Dan past het niet om in het buitenland uit te gaan leggen hoe zij dit ook kunnen gaan doen.'