www.sp.nl/milieu

Inez Staarink
Ingrid Gyömörei
SP.nl/milieu
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamermeerderheid steunt initiatiefwet SP en PvdA voor nertsenverbod

03-07-2012 • De Tweede Kamer heeft maandag in grote meerderheid het wetsvoorstel om te komen tot een verbod op het houden van nertsen voor hun pels gesteund. Het wetsvoorstel werd met verve verdedigd door Henk van Gerven (SP) en Jeroen Dijsselbloem (PvdA). Henk van Gerven: ‘Het is geweldig dat er zo een grote steun is om te komen tot een afbouw van de nertsenhouderij in Nederland. De afgelopen jaren is de nertsenhouderij met 40% gegroeid, omdat enorm verdiend wordt aan het houden van nertsen. In de eenentwintigste eeuw is het niet acceptabel om het dierenwelzijn van nertsen ondergeschikt te maken aan economische belangen. Het wordt hoog tijd dat hieraan een einde komt.’

Recent onderzoek van het ministerie laat zien dat nog maar 7% van de Nederlandse bevolking het houden van nertsen acceptabel vindt. De behandeling van de wet kent een lange voorgeschiedenis. Al in 2008 nam SP-Kamerlid Krista van Velzen het initiatief, later gesteund door Harm-Evert Waalkens van de PvdA. De behandeling van de wet leidde zowel in de Tweede als Eerste Kamer tot felle discussies. Nu lijkt echter het einde in zicht. Aanstaande donderdag stemt de Tweede Kamer over de wet. De verwachting is dat de Eerste Kamer de wet in het najaar zal aannemen. Henk van Gerven: ‘Het is goed dat nu eindelijk de knoop wordt doorgehakt, ook voor de nertsenhouders in Nederland. Bij het houden van nertsen zijn zoveel dierenwelzijnsproblemen dat dit niet langer ethisch aanvaardbaar is.’

Eerder voerde Henk van Gerven samen met Stichting Bont voor Dieren actie voor het nertsenverbod