www.sp.nl/milieu

Patrick van Lunteren
Ingrid Gyömörei

/milieu :: agenda

• Dinsdag 29 april Velp - 17:00 - 19:00 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan het Gelders debat over economie en ecologie in Het Keramisch Huis in Velp.
SP.nl/milieu
Lush handtekeningen SP-Europarlementariėr Dennis de Jong neemt de handtekeningen in ontvangst
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP en LUSH: Europees verbod dierproeven voor cosmetica

03-02-2012 • Jaarlijks worden miljoenen dieren onderworpen aan dierproeven in de Europese Unie om de veiligheid van cosmetica te testen. In 2000 is in de EU besloten om het testen van (ingrediënten van) cosmetica op dieren te verbieden. De richtlijn is in 2009 in werking getreden, met uitzondering voor dierproeven waar nog geen alternatief voor bestond - daarvoor geldt het verbod vanaf 2013.

Er gaan geruchten dat de Europese Commissie onder druk van de cosmetische industrie zal verzoeken om de nu bestaande uitzonderingen langer te handhaven en de deadline van 2013 uit te stellen.

De SP is van mening dat het verbod gehandhaafd moet worden, omdat het heel goed mogelijk is om met de ruim 8000 reeds geteste ingrediënten dierproefvrije cosmetica te maken. Op 25 januari nam SP Europarlementariër Dennis de Jong honderden handtekeningen van LUSH-klanten aan, die zich uitspreken voor het onverkort handhaven van het verbod op dierproeven. Aan Bregtje Cals, medewerker van LUSH heeft hij verzekerd dat, wanneer de Commissie inderdaad met een voorstel tot uitstel komt, hij zich in gaat zetten om zoveel mogelijk Europarlementariërs tegen te laten stemmen.